رونمایی و آغاز تولید قویترین قوای محرکه ایران خودرو
مدیرعامل ایران خودرو با اعلام اینکه در سال آینده 35 درصد محصولات این گروه خودروسازی مجهز به موتور جدید EFP می شود، تاکید کرد: در مرحله نخست، استفاده از موتور ارتقاء یافته و جدید EFP در خودرو دنا پلاس توربو آغاز می شود و این موتور تا اوایل سال آینده در خودرو تارا و تا شهریور ماه 1402 در خودرو ریرا به کار گرفته میشود.
به گزارش نیکان شهر، مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو در آیین معرفی و تولید انبوه موتور جدید و پلتفرم بومی برق و الکترونیک ایران خودرو که عصر امروز با حضور معاون توسعه صنایع حمل و نقل ایدرو، مدیرعامل سایپا و جمعی از مدیران گروه صنعتی ایران خودرو برگزار شد، افزود: موتور جدید EFP در مقایسه با موتور قبلی نزدیک به ۲۵ نیوتن بر متر گشتاور موتور و ۱۵ اسب بخار قدرت موتور آن اضافه شده است. همچنین وزن این موتور چهار کیلوگرم کاهش یافته و استفاده از آن حدود ۱۰ درصد مصرف سوخت را کاهش می دهد.
وی همزمان با آغاز تولید انبوه قوی ترین قوای محرکه ایران خودرو، اظهار داشت: مالکیت معنوی این موتور از طراحی تا تولید در اختیار ایران خودرو است و تولید این موتور کمک می کند تا تولیدات ایران خودرو با کیفیت بیشتری تولید شوند.
وی با بیان اینکه در مرحله نخست، استفاده از موتور ارتقا یافته و جدید EFP در خودرو دنا پلاس توربو آغاز شده و این موتور تا اوایل سال آینده در خودرو تارا و تا شهریور ماه ۱۴۰۲ در خودرو ریرا به کار گرفته میشود تصریح کرد: تولید و بهره برداری از موتور سه استوانه نیز در دستور کار قرار دارد.
خطیبی افزود: از ابتدای امسال قول دادیم تا در قالب برنامه « قرار» هر ماه شاهد رونمایی از محصولات جدید ایران خودرو باشیم و در قرار دهم، طی ۲۷ دی ماه امسال شاهد معرفی و تولید انبوه موتوری کاملا جدید و ارتقا یافته در خانواده EF۷ به همراه بومی سازی پلتفرم های برق و الکترونیک هستیم.
وی با بیان این که موتور از نظر تعدادی دو پنجم و از نظر وزن و اهمیت بیش از ۶۰ درصد ماژول های خودرو را شامل می شود، افزود: اکنون گروه صنعتی ایران خودرو در سه گروه موتور شامل EF،XU و TU در تولید محصولات خود استفاده میکند که سهم موتورهای EF۷ از این تولید حدود ۲۵ درصد است، همچنین حق مالکیت معنوی و طراحی موتور جدید EFP متعلق به شرکت ایران خودرو است.
خطیبی با اشاره به برخی مشخصات موتور جدید ایران خودرو، تصریح کرد: همه قطعات اصلی و شکل دهنده این موتور تغییر کرده و امیدواریم تا با استفاده از آن شاهد عرضه محصولات جدید ایران خودرو با کیفیت بهتر باشیم.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به روند رو به افزایش تولید و عرضه محصولات این گروه خودروسازی، افزود: امسال نسبت به سال گذشته شاهد رشد ۱۵۰ هزار دستگاهی تولید کامل خودرو هستیم و به همین تعداد میزان تحویل و صدور فاکتور محصولات برای مشتریان افزایش یافته است، اما آنچه اکنون بیش از هر موضوع دیگری صنعت خودرو را آزار می دهد، موضوع قیمت گذاری دستوری خودرو است که متاسفانه با استفاده از واژه انحصار توجیه می شود.
خطیبی با بیان این که با ۳۸ درصد سهم نسبی ریالی که ایران خودرو و سایپا از بازار خودرو دارند، باید در مفهوم انحصاری بودن بازار خودرو بازنگری صورت گیرد، افزود: طی چند سال اخیر به دلیل قیمت گذاری دستوری بیش از ۳۵۰ هزار میلیارد تومان طی پنج سال از جیب خودروسازان رفته و باید ببینیم که این پول عاید چه افراد یا گروههایی شده است.
مدیرعامل ایران خودرو افزود: این در حالی است که با در نظر گرفتن سهامداران ایران خودرو در سهام عدالت و بورس حدود یک چهارم مردم سهامدار ایران خودرو هستند و باید مشخص شود که چرا باید بخشی از قیمت واقعی خودرو از سهام آنها کسر و عاید برخی گروهها شود؟
وی با اشاره به ماده ۹۰ سیاستهای اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی، افزود: بر اساس این ماده دولت مکلف به جبران زیان ناشی از قیمت گذاری دستوری برای بنگاه هاست و باید سازمان برنامه و بودجه و حسابرسی به عنوان متولیان اصلی تکلیف اجرایی شدن این قانون در صنعت خودرو را روشن کنند، ما نیز با جدیت این موضوع را پیگیری می کنیم و متعهد و هم قسم به رعایت منافع سهامداران طبق قانون تجارت هستیم که هر گونه اقدامی بر خلاف منافع سهامداران را منع کرده است.
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو، افزود: در زمینه تحقیق و توسعه، امسال یک میلیارد دلار بودجه تعریف کردیم، اما این پول باید چگونه تامین شود و این تفکر که ایران خودرو و سایپا باید زیانده باشند از کجا شکل گرفته است؟
خطیبی تصریح کرد: از ۳۵۰ هزار میلیارد تومان زیان ناشی از قیمت گذاری دستوری حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان عایدی مالیات از جیب دولت رفته است، با این وجود هر وقت که می خواهیم نسبت به قیمتگذاری دستوری انتقاد کنیم با مطرح کردن موضوع انحصار از آن جلوگیری میکنند.
گفتنی است، خط تولید انبوه موتور جدید ایران خودرو به صورت ویدئوکنفرانس توسط مدیرعامل این گروه صنعتی به بهره برداری رسید.
منبع: ایکوپرس