حسین مقدم سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: حدود مجاز آزمون آلایندگی در مراکز معاینه فنی تغییر پیدا کرده و این تغییر به صورت سیستماتیک از ابتدای آبان ماه اعمال شده است. معاینه فنی یکی از مهمترین مباحث برای مالکان خودرو محسوب میشود و خودروهای فاقد معاینه فنی به وسیله تمامی دوربینهای ثبت تخلفات یعنی دوربینهای نصب شده در تقاطعها، دوربینهای کنترل سرعت، دوربینهای طرح ترافیک و دوربینهای زوج و فرد و … ثبت خواهد شد.
حسین مقدم در خصوص تغییراتی در حدود مجاز آزمون سطح انتشار آلایندگی خودروها اظهار داشت: از چند ماه گذشته حدود مجاز اعلامی سازمان حفاظت محیط زیست که تعیین آن از وظایف قانونی آن سازمان است در یک آیتم تغییراتی داشته که به صورت سیستماتیک از ابتدای آبان ماه این تغییرات در سامانه ملی معاینه فنی سیمفا اعمال و اصلاح شده است و کلیه خودروها براساس حدود مجاز جدید مورد ارزیابی و کنترل قرار میگیرند.
وی در خصوص آمار مراجعات به مراکز در هفت ماه توضیح داد: از ابتدای سال تا پایان مهرماه ۹۵۲ هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کردهاند که در مقایسه با سال گذشته آمار مراجعات تغییری نداشته است. ضمنا در حدود ۳۹ درصد از خودروها به علت نقص فنی، جهت اخذ معاینه فنی بیش از یکبار به مراکز مراجعه کردهاند.
مقدم در ادامه در خصوص درصد علل مردودی خودروها تصریح کرد: ۳۲ درصد از خودروها در آزمون آلایندگی، ۸ درصد در آزمون هم راستایی چرخها، ۵ درصد در آزمون کمک فنر، ۱۲ درصد در آزمون تست ترمز و ۱۴ درصد در نواقص عیوب ظاهری مردود شدهاند.
سرپرست معاینه فنی در خصوص وضعیت مراجعات و طول صف در مراکز گفت: به رغم آن که در آبان ماه سال گذشته با شروع مرحله دوم طرح کاهش و کنترل مکانیزه معاینه فنی خودروها توسط دوربین در تمام سطح شهر و ایام و ساعات شبانه روز، در حدود ۲۲۰ هزار خودرو به مراکز مراجعه کردهاند و باید در حال حاضر با ازدحام در مراکز روبرو باشیم، اما خوشبختانه با فراخوان انجام شده در مهرماه در خصوص مراجعه این خودروها قبل از آبان و افزایش ساعات کاری مراکز و مدیریت صف در حال حاضر هیچگونه صفی در مراکز وجود نداشته و شهروندان میتوانند در کمتر از نیم ساعت نسبت به معاینه فنی خودرو خود اقدام کنند.
مقدم همچنین در خصوص اقبال و استفاده شهروندان از سامانه نوبت دهی آنلاین توضیح داد حدود دو سال از راهاندازی این سامانه میگذرد و خوشبختانه در حال حاضر از کلیه ظرفیتهای تعریف شده در این سامانه شهروندان استفاده میکنند و حتی زمانهای تعیین شده ۳ تا ۴ روز پس از هر تاریخ تکمیل است. به نظر میرسد خدمات این سامانه در مدیریت طول صف و حداقل رساندن معطلی، به شهروندان کاملا معرفی شده و دارای کارکرد لازم است. تعداد تماسهای مردمی در هنگام قطعی این سامانه که گاها برای بروز رسانی توسط سازمان فناوری شهرداری تهران اتفاق میافتد موید این مسئله است.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان