رونمایی از پروژه TF21 دستاورد جدید ایران خودرو
پروژه TF21 دومین محصول جدید ایران خودرو در سال 1401 با حضور معاون رئیس جمهور در شرکت ایران خودرو رونمایی شد.
به گزارش نیکان شهر، خودرو TF21 که بر اساس اعلام ایران خودرو در نیمه نخست سال آینده با موتور TU5 پلاس به تولید انبوه رسیده و وارد بازار می شود در کلاس ابعادی B است که طراحی و تکوین این محصول ظرف مدت ۱۸ ماه در شرکت ایران خودرو به انجام رسیده و قادر است تمام استانداردهای ۸۵گانه مدنظر سازمان ملی استاندارد را پاس نماید.
مهدی خطیبی مدیر عامل ایران خودرو در مراسم رونمایی از دومین محصول جدید ایران خودرو، طراحی و تولید این محصول را دستاوردی مهم برای این گروه خودروسازی دانست و گفت: طراحی و تولید این خودرو در مدت ۱۸ ماه یک رکورد قابل توجه برای این شرکت ایران خودرو به حساب می آید.
وی با بیان اینکه خودرو TF21 محصولی در رده قیمتی پایین و احتمالا جایگزین پژو ۲۰۶ خواهد بود، افزود: تلاش ایران خودرو بر این بوده که در پروژه TF21 ضمن رعایت تمامی استانداردها از نظر زیبایی و طراحی و کیفیت در رده جهانی باشد.
وی در ادامه به اقدامات ایران خودرو در حوزه کیفی سازی از زمان قبول مسئولیت در این شرکت پرداخت و با توجه به عدم رضایت مردم از کیفیت خودروها، تاکید کرد: از ابتدای حضور در این گروه خودروسازی ۲۷۹ پروژه کیفی سازی خودروها تعریف شد و در این راستا موضوع عبور مستقیم و تولید خودرو کامل بسیار به ما کمک کرده است.
مدیرعامل ایران خودرو با توجه به اتمام خودروهای ناقص در ایران خودرو بیان کرد: از پایان اردیبهشتماه امسال ایران خودرو با تولید خودروهای ناقص برای همیشه خداحافظی کرد که این مساله کاهش ۲۵درصدی نمره منفی کیفیت تولید خودروها و همچنین در کاهش هزینهها و شناخت گلوگاههای شبکه تامین کمک بسیاری داشت.
خطیبی همچنین با اعلام اینکه بزرگترین اقدامات ایران خودرو در پروژه کیفی سازی تولید محصولات عبور مستقیم بوده است، به وضعیت تولید این شرکت اشاره و افزود: از ابتدای امسال تا امروز ۳۳۲ هزار دستگاه خودروی کامل در ایران خودرو تولید شده که ۱۰۸ هزار دستگاه بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است همچنین ظرف این مدت ۳۳۰ هزار دستگاه خودرو تحویل مشتریان شده که رشد ۴۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه پارسال داشته است.
وی در ادامه به کاهش ۵۰ درصدی عیوب در خودروهای تولیدی اشاره و خاطر نشان کرد: پیش از این عیوب خودروها رقم ۴.۸ درصد بود که خوشبختانه به ۲.۴ درصد رسیده ایم و براساس برنامه ریزی ها تا پایان سال این رقم به ۱.۴ درصد خواهد رسید.
در ادامه این مراسم رضایی منش معاون مرکز تحقیقات ایران خودرو در خصوص طراحی و ساخت خودرو TF21 گفت: عزم ایران خودرو این است که مراحل ایده تا ساخت نمونه مهندسی این محصول جدید بیش از ۱۸ ماه طول نکشد.
وی با اشاره به بلوغ مرکز تحقیقات ایران خودرو در طراحی پلتفرم افزود: بر همین اساس سرعت پیشرفت پروژه در محصولات جدید به این علت بالا رفته است که مراحل مهندسی پروژه همزمان در همه بخش های محصول انجام می شود.
مدیر مرکز تحقیقات ایران خودرو بیان کرد: ایران خودرو همه استانداردهای ۸۵ گانه را با نگاه قابلیت های محصول از همان ابتدای پروژه مد نظر قرار داده است به طوری که امروز ایران خودرو صاحب ٣ پلتفرم اختصاصی است پلتفرم خودرو تارا، پلتفرم ریرا و نمونه سوم پلتفرم هم که مطابق دستور اخیر هیئت مدیره در حال طراحی است و در قالب آن یک خودروی SUV طراحی شده است و به زودی نمونه محصول آن ساخته خواهد شد.
رضایی منش در پایان با بیان اینکه پروژه TF21 یکی از بانظم ترین پروژه های ایران خودرو بوده است، تاکید کرد: علاوه بر این محصول تولید خودروهای هیبریدی در دستور کار ایران خودرو قرار دارد که نمونه اولیه آن نیز ساخته شده است.
تولید مدل مفهومی TF21 پس از بازدید سرزده رئیس جمهور از ایران خودرو در اواخر سال گذشته و دستور ۸ ماده ای وی آغاز و در اوایل فروردین ۱۴۰۱ به تایید مدیرعامل ایران خودرو رسید و فاز طراحی آن آغاز شده است.
مشخصات فنی
خودرو TF21 به پیشرانه آشنای TU5 پلاس مجهز بوده که یک موتور چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی با حجم دقیق ۱۵۸۷ سی سی است. این پیشرانه قادر به تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت در دور ۶۰۰۰ و بیشینه گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر بوده که این توان توسط گیربکس شش سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده به صورت تیپ ترونیک و همچنین گیربکس دنده ای پنج سرعته به چرخ های جلو منتقل می شود.
البته ایران خودرو قصد تولید خودرو TF21 با گیربکس شش سرعته دنده ای را هم در آینده دارد. بدین ترتیب پیشرانه TF21 یکی از محبوبترین پیشرانه هایی بوده که روی خودروهای تولیدی نصب شده است. از جمله مزایای پیشرانه TU5P می توان به مصرف سوخت کم، آلایندگی پایین، صدا و لرزش کم، دوام بالا، تعمیر آسان و فراوانی تعمیرکار و قطعات اشاره کرد.
در پروژه TF21، طراحی استایل ظاهری خودرو بر عهده واحد طراحی صنعتی معاونت تحقیقات، طراحی و تکوین محصولات ایران خودرو بوده است. ضمن اینکه طراحی تمامی قطعات تزیینی خارجی و داخلی نیز با استفاده از توان مرکز تحقیقات، ظرفیت تامین کنندگان سطح یک شرکت ساپکو و مشاوران خارجی در دست انجام است.
برای تولید بدنه، نسبت به ساخت قالب های بدنه و ایجاد خط جدید بدنه سازی اقدام شده و قرار است از ظرفیت های موجود سالن های مونتاژ جهت تولید این خودرو استفاده شود. همچنین استفاده حداکثری از تجهیزات و امکانات موجود در پروسه صنعتی سازی به منظور دستیابی به حداقل هزینهکرد در دستور کار قرار گرفته است.
لازم به ذکر است، در این پروژه برای اولین بار رویکرد سیستم محور برای انتخاب تامین کنندگان (Tiering) در دستور کار شرکت طراحی و مهندسی تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) قرار گرفته است.
این اقدام گامی بزرگ در راستای دستیابی به اهداف قیمتی منطقی و سودآوری پایدار در عرضه محصول خواهد بود.
در پروژه TF21، طراحی استایل ظاهری خودرو بر عهده واحد طراحی صنعتی معاونت تحقیقات، طراحی و تکوین محصولات ایران خودرو بوده است. ضمن اینکه طراحی تمامی قطعات تزیینی خارجی و داخلی نیز با استفاده از توان مرکز تحقیقات، ظرفیت تامین کنندگان سطح یک شرکت ساپکو و مشاوران خارجی در دست انجام است.
خودروی TF21 در زمینه امکانات ایمنی ، فراتر از انتظار ظاهر شده و دارای تجهیزاتی اعم از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC، پایش فشار باد تایرها TPMS، راهنمای تعویض دنده سیستم GSI))، سنسور نور و سنسور باران است. بدین ترتیب TF21 به خوبی قادر به رقابت با رقبای مطرح وارداتی هم رده در بازار ایران است.
این خودرو با توجه به اینکه در سگمنت B قرار دارد، مصرف سوخت آن در هر صد کیلومتر، حدود ۷ لیتر خواهد بود.
با پیشرانه TU5 پلاس خودرو TF21 میتواند حداکثر قدرت ۱۱۵ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر را تولید کند.
که این توان توسط گیربکس شش سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده به صورت تیپ ترونیک و همچنین گیربکس دنده ای پنج سرعته به چرخ های جلو منتقل می شود. البته ایران خودرو قصد تولید خودرو TF21 با گیربکس شش سرعته دنده ای را هم در آینده دارد.
منبع: ایکوپرس