به گزارش نیکان شهر: به نظر می رسد که طی ماه های اخیر آنقدر ذهن ها در پی افزایش سطح کیفیت بوده است که یک بخش مهم در ایمنی خودروها فراموش شده است؛تست تصادف.آیا ایمنی خودروها قربانی کیفیت شده است.
سال ها است که کیفیت به یکی از اصلی ترین دغدغه های مردم،مسئولین و خودروسازان تبدیل شده است.هر بار به دلایل مختلف این مهم آنچنان که باید و شاید به دست نیامده است.هر بار هم بهانه ای وجود داشته است .آخرین بهانه،تحریم ها بود که بنا بر ضرورت های عمدتا سیاسی افزایش تولید و خاموش نشدن چراغ آن ارجحیت داشت.اما این موضوع پس از حادثه محور رامهرمز – بهبهان در دی ماه گذشته وارد فاز جدید و جدی تری و به همان میزان نیز انتقادها به این صنعت نیز بیشتر و بیشتر شد.به نحوی که حتی طی مدت اخیر ۹ استانداردی که سازمان سامان استاندارد به دلیل تحریم به تعلیق درآورده بود،مجددا وارد فاز اجرایی شده است.
اما همچنان کیفیت و ایمنی خودروهای تولید داخل با تردید برخی نهادهای وسازمان ها مواجه است.از جمله می توان به انتقاد اخیر پلیس راهور ناجا اشاره کرد.جایی که جانشین این نهاد،افزایش کیفیت را ادعا خوانده بود. آنچه که به طور مشخص می توان بیان کرد تلاش خودروسازان و زنجیره تامین برای افزایش کیفیت است.گزارش هایی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد تهیه می کند موید این ماجراست.هر چند این گزارش ها به مرحله انتشار عمومی نمی رسند.ولی خودروسازان با انتشار ستاره های کیفی نشان می دهند که روند افزایش کیفیت در حال انجام است.اما بر اساس به نظر می رسد بر خلاف این موضوع و تاکید بر رعایت استانداردها،بخشی از آن ها انجام نمی شود.
بازخوانی گزارش هایی که در این خصوص منتشر شده است نشان می دهد که گزارش تست تصادفی وجود ندارد.آیا این موضوع حقیقت دارد؟ این مساله از جایی مهم تر جلوه می کند که اواخر سال گذشته در چالش قلمی خودروسازان و پلیس راهور نیز به این موضوع اشاره شده بود.جایی که معاون وقت کیفیت ایران خودرو در گزارشی دلایل بازنشدن ایربگ ها را توضیح داده و گفته بود ؛بهطورقطع باز نشدن ایربگها مورد تأیید و مطابق با استاندارد است!.در پاسخ پلیس راهور این موضوع را مطرح کرده بود: ” این تاییدیه بر اساس کدام استاندارد، کدام آزمون و تست تصادف به عمل آمده است؟ باید تست تصادفی که برای این خودروها صورت گرفته و مدارک آن را به سازمان ملی استاندارد ارائه و به صورت شفاف اعلام کنند.”
این از جایی بسیار مهم و سرنوشت ساز جلوه می کند که از یک سو با جان مردم سرکار دارد و از سوی دیگر این پرسش مطرح است که در حال حاضر تست تصادف انجام می گیرد.چرا که بیشتر خودروسازان در اسپانیا تست تصادف را به عمل می آوردند.اما گویا به دلیل تحریم ها، شرکت اسپانیایی از دادن این خدمت معذور است و نمی توان به اصطلاح کار خودروسازان داخلی را راه بیاندازد.بنابراین این پرسش مطرح می شود که آیا عدم برگزاری تست تصادف در اسپانیا صحت دارد؟آیا خودروهای تولید داخل بدون پاس کردن تست های مرتبط با تصادف عرضه می شوند؟آیا گزارش هایی در این زمینه وجود دارد؟اگر این مساله صحت دارد آیا سازمان ملی استاندارد در جریان است؟آیا خودروسازان که توانسته است به روش های گوناگون تحریم ها را دور بزنند،راهکاری برای این موضوع پیدا کرده اند؟آیا تست تصادف در مراکز چینی انجام می شود؟
به بیان ساده اگر این موضوع صحت داشته باشد رابطه مردم،با مسئولین مرتبط و خودروسازان وارد فاز دیگری خواهد شد.چرا که این مساله اثبات می کند که سازمان ملی استاندارد به عنوان متولی اصلی ایمنی صنعت خودرو برای جان مردم اهمیتی قائل نیست.یعنی به جای اینکه به دنبال شوآف ها و برنامه های گوناگون باشد باید به دنبال این موضوع می رفت.چرا که تست تصادف یکی از اصلی ترین معیارهای مورد نیاز برای تائید ایمنی خودرواست.بنابراین علاوه بر خودروسازان،سازمان ملی استاندارد نیز باید به این موضوع پاسخ بدهد.آیا تست تصادف انجام می شود یا خیر.این پرسش بسیار مهم می تواند حتی در آینده این سازمان نیز تاثیر گذار باشد.اگر صحت داشته باشد که به طور طبیعی دیگر نمی شود به سازمانی که اهمیتی به جان مردم نمی دهد،دوباره اطمینان کنند. اگر هم این تست ها انجام می شود و گزارش های مرتبط وجود دارد،بهتر است برای تنویر افکار عمومی و آسودگی خیال جامعه هر چه زودتر منشتر شود.
منبع: خودرو پلاس