به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، هرچند آمار فروردین بهدلیل تعطیلات نوروز، در تحلیل وضعیت تولید، تعیینکننده نیست، اما همین آمار از «بازگشت خودروهای ناقص به خط تولید» خبر میدهد.
طبق آخرین آمار منتشر شده در کدال توسط سازمان بورس، سه خودروساز بزرگ کشور در اولین ماه از سال جاری، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵.۱ درصد رشد تولید خودروی سواری داشتهاند. این آمار درحالی منتشر شده که تنها ایران خودرو افزایش تولید سواریها را در آمار خود ثبت کرده و دو خودروساز دیگر افت تولید داشتند اما رشد تیراژ ایران خودرو موجب افزایشی شدن آمار کل تولید خودروهای سواری شده است. با وجود این آمار فروردین عموما در رصد روند تولید خودروسازان چندان تعیینکننده نیست؛ چراکه تقریبا نیمی از این ماه به تعطیلات نوروزی میگذرد. با این حال شواهد و قرائن نشان میدهد که سال پیش رو، سال پرچالشی برای خودروسازان خواهد بود. اولین نشانهای که برای تایید این ادعا از آمار کدال میتوان به آن استناد کرد، بازگشت خودروهای ناقص است.
ایران خودرو در گزارش خود به سازمان بورس تاکید کرده که در اولین ماه از سال جاری ۱۹۴ دستگاه خودروی ناقص تولید کرده است. سایپا و پارسخودرو گزارشی در مورد خودروهای ناقص ندادهاند. همچنین مشخص نیست که ایرانخودرو محصولات ناقص خود را در آمار تولید نیز احتساب کرده است یا خیر. اما بازگشت خودروهای ناقص درحالی اتفاق افتاده که در ماههای پایانی سال گذشته از تعداد ناقصها در انبار خودروسازان کاسته شده بود و به عبارت دیگر آنها در حال تکمیل خودروهای ناقصی بودند که از اواسط پاییز سال پیش به انبارهای خودروسازان بازگشته بود. اما حالا نه تنها آمار خودروهای ناقص رو به کاهش نیست بلکه سه خودروساز بزرگ کشور سال جدید را با تولید دوباره آنها آغاز کردهاند.
مهمترین دلیلی که میتوان برای بازگشت خودروهای ناقص به انبار خودروسازان به آن اشاره کرد، کمبود قطعه است. در واقع این کمبود از هر دو منبع تامین خودروسازان یعنی واردات و تولیدکنندگان داخلی نشأت میگیرد.
از طرفی خودروسازان با محدودیتهای ارزی زیادی دست و پنجه نرم میکنند، مشکلی که البته سال گذشته نیز وجود داشت و تا اواسط تابستان خبری از تخصیص ارز جدید نبود حالا تولیدکنندگان خودرو این مشکل را با خود به سال جدید آوردهاند. مشکل تامین قطعات خارجی با توجه به انفجار رخ داده در انبار شهید رجایی بندرعباس میتواند ریشهدارتر شود چراکه بیشتر قطعات وارداتی از امارات تامین میشوند و کالاهای وارداتی از این ک
مشروح این گزارش را در دنیای اقتصاد با تیتر «خودروی ناقص در خط تولید» بخوانید.