به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:هرگاه پنجرهای برای ورود سرمایهگذاران خارجی در صنعت خودرو گشوده شده، همزمان دیواری نامرئی اما مستحکم در برابر آن قد علم کرده است. این دیوار، تلفیقی از بوروکراسی، بیثباتی سیاستهای اقتصادی و البته – آنگونه که بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت معتقدند- نفوذ برخی ذینفعان است.
یکی از چالشهای جدی در مسیر جذب سرمایهگذاری خارجی، ساختار صنعت خودروی ایران است که با دخالتهای دولت مواجه است. این موضوع ثبات لازم را برای تصمیمگیریهای بلندمدت از بین برده است.
از طرف دیگر، قوانین و مقررات داخلی حاکم بر سرمایهگذاری خارجی نیز همچنان با محدودیتهایی همراه است. عدمشفافیت در برخی قوانین و حتی در مواردی تعارض آنها با یکدیگر، محدودیتهای انتقال ارز و سود و الزامات سختگیرانه داخلیسازی، از جمله موانعی است که سرمایهگذاران خارجی با آن مواجه هستند.
رتبه ایران در شاخصهای جهانی مربوط به سهولت کسب و کار، همچنان در جایگاه مطلوبی قرار ندارد. بوروکراسیهای پیچیده، تعدد مراکز تصمیمگیری و زمانبر بودن فرآیندهای اداری، برای سرمایهگذاران خارجی که به محیطهای پویا و کارآمد عادت دارند، چالشی جدی به شمار میرود.
تجربه ناموفق همکاریهای پیشین با خودروسازان خارجی، چالش دیگری در مسیر جذب سرمایهگذاری جدید است. خروج شرکتهایی مانند رنو، پژو و سیتروئن از ایران پس از بازگشت تحریمها در سال ۹۷، نه تنها به تولید خودرو در ایران آسیب زد، بلکه بیاعتمادی متقابلی را نیز ایجاد کرد.
خودروسازان خارجی نگران تکرار این تجربه و از دست دادن سرمایهگذاری خود هستند.
اما با وجود تمام این چالشها، فرصتهای قابلتوجهی نیز برای بهبود جذب سرمایهگذاری خارجی در صنعت خودروی ایران وجود دارد.