عکس: اکوایران/ دانیال شایگان
به گزارش اقتصادنیوز، سه خودروساز بزرگ کشور طی سال ۱۴۰۳ نزدیک به ۹۶۹ هزار و ۴۵۰ دستگاه انواع خودروی سواری و وانت را در خطوط تولید خود تکمیل کردند. با توجه به اطلاعات منتشر شده در سایت کدال، در مجموع ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو حول و حوش ۹۷۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع محصولات خود را در سال ۱۴۰۲ تولید کرده بودند.
بنابراین شاهد هستیم که تیراژ تولید خودرو در سال ۱۴۰۳ به نسبت سال ۱۴۰۲ اُفتی بیش از ۱۰ هزار دستگاهی را تجربه کرده است. این کاهش تیراژ تولید به زبان درصد از ریزش حدود یک درصدی حکایت میکند.
با توجه به افت تولید خودرو در سال ۱۴۰۳ به نسبت سال پیش از آن، میتوان گفت که سه خودروساز بزرگ کشور نتوانستند در تولید محصولات خود کامبک بزنند.
این امیدواری وجود داشت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو بتوانند در سال ۱۴۰۳ بیش از تیراژ تولید سال ۱۴۰۲ خودروی سواری و تجاری سبک(وانت) تولید کنند اما این مهم اتفاق نیفتاد.
به گزارش اقتصادنیوز، بررسی وضعیت تولید ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو نشان میدهد ایران خودروییها با تیراژ تولید حدود ۵۳۷ هزار و ۴۵۰ دستگاه در صدر جدول قرار گرفتند. سایپاییها با تولید حول و حوش ۳۲۸ هزار و ۸۰۰ دستگاه دوم شدند و پارس خودروییها هم با تولید ۱۰۳ هزار و ۲۰۰ دستگاه در جایگاه سوم قرار گرفتند.
آبیهای جاده مخصوص در سال ۱۴۰۳ حدود ۵۵ درصد از کل تولید خودروهای سواری و وانت تولید شده را در خطوط خود نهایی کردند.
سایپاییها هم حدود ۳۴ درصد از تیراژ تولید کل خودروهای سواری و تجاری سبک را محقق کردند. پارس خودرو به عنوان سومین خودروساز بزرگ کشور، حول و حوش ۱۱ درصد باقی مانده از تولید کل را در خطوط تولید خود تکمیل کردند.
گروه پژو در میان تمام محصولات تولید شده در شرکتهای خودروساز بیشترین افت تولید را به خود دیده است. ایران خودروییها طی سال گذشته در مجموع حدود ۱۶۹ هزار و ۳۰۰ دستگاه انواع محصولات خود با برند پژو را در خطوط تولید خود نهایی کرد. این تیراژ تولید گروه پژو در مقابل تیراژ تولید محقق شده در سال ۱۴۰۲ از اُفتی حدود ۳۷ درصدی حکایت میکند. خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص در سال ۱۴۰۲ در مجموع نزدیک به ۲۶۹ هزار دستگاه پژو تولید کرده بودند.
بنابراین شاهد هستیم گروه پژو در بازه مورد بررسی با کاهش تیراژی حدود ۹۹ هزار و ۶۵۰ دستگاهی روبرو شده است. اما برویم سراغ بیشترین رشد تولید در میان محصولات تولید شده سه خودروساز بزرگ کشور، آبیهای جاده مخصوص باز هم در این زمینه رکوردار بودند. به گزارش اقتصادنیوز، ایران خودروییها در تولید گروه سورن توانستند بیشترین رشد را نصیب خود کنند.
اطلاعات منتشر شده آبیهای جاده مخصوص در سایت کدال نشان میدهد این خودروساز در سال ۱۴۰۳ در مجموع نزدیک به ۱۳۶ هزار دستگاه انواع سورن را در خطوط تولید خود تکمیل کرده است.
آبیهای جاده مخصوص در سال ۱۴۰۲ حدود ۶۲ هزار و ۸۵۰ دستگاه سورن تولید کرده بودند. بنابراین شاهد هستیم که تولید اعضای خانواده گروه سورن در سال ۱۴۰۳ به نسبت سال پیش از آن رشدی بیش از ۱۱۵ درصدی را تجربه کرده است.
باید منتظر ماند و دید با توجه به تغییر و تحولات صورت گرفته در راس هرم مدیریتی ایران خودرو و باز شدن پای بخش خصوصی در مباحث مدیریتی این خودروساز وضعیت تولید آبیهای جاده مخصوص چه سمت و سویی به خود میگیرد و سه خودروساز بزرگ کشور در پایان سال ۱۴۰۴ چه تیراژ تولیدی را در کارنامه خود ثبت میکنند.