به گزارش اقتصادنیوز، پارس خودرو در سال ۱۴۰۳ توانست تکانی به سبد محصولات خود دهد و تولید سهند را به طور انبوه آغاز کند. اما همچنان این خودروسازی تولید پراید را به صورت SKD (پارس خودرو پیشتر پراید را به صورت حقالعملکاری برای سایپا تولید میکرد) در دستور کار دارد.
دردسر تنوع محصولات پارس خودرو
سهند محصولی است که پارس خودروییها در سال گذشته تولید انبوه آن را آغاز کردند.
این خودروسازی تا پایان بهمن ۱۴۰۳ در مجموع حدود ۱۳ هزار و ۳۰۰ دستگاه سهند را در خطوط تولید خود تکمیل کرد، اما از این تعداد تنها حدود ۱۱ هزار و ۱۸۰ دستگاه را برای مشتریان فاکتور کرد. بنابراین شاهد هستیم که بیش از دو هزار و ۱۱۰ دستگاه از این محصول جدید در کف پارکینگ پارس خودرو مانده و به مشتریان واگذار نشده است. این تعداد سهند زمینگیر شده در کف پارکینگها حدود ۱۵ درصد از تولید کل سهند تا پایان بهمن ۱۴۰۳ را شامل میشود.
پارس خودروییها تولید آزمایشی سهند را سال ۱۴۰۲ آغاز کردند. خودروساز زیرمجموعه سایپا تا پایان دومین ماه از فصل زمستان آن سال در مجموع تولید ۵۰ دستگاه سهند را نهایی کرده بود.
پارس خودروییها بهرغم استارت تولید انبوه سهند همچنان با دردسرهایی در تولید این محصول جدید روبهرو هستند و به نظر میرسد همچنان دستاندازهایی در مسیر تولید سهند وجود دارد.
تولید پراید همچنان در دستور کار!
پارس خودروییها در بازه زمانی فروردین تا بهمن ۱۴۰۳ در مجموع بیش از هزار و ۱۴۰ دستگاه پراید تولید کردند. البته از آنجایی که پراید به موزه رفته و صورتهای کدال پارس خودرو نشان میدهد تولید پراید به صورت SKD بوده، این گمانه تقویت میشود که پارس خودروییها یا بدنه پراید تولید میکنند یا پکیجهای متنوع این خودروی پرفروش، مثل پکیج موتور را در دستور کار دارند.
اما هر چه هست، پراید همچنان در خطوط تولید پارس خودرو حاضر است. البته صورتهای مالی پارس خودرو تا پایان بهمن ۱۴۰۳ نشان میدهد این خودروسازی هیچیک از حدود هزار و ۱۴۰ دستگاه SKD پراید را نفروخته است و مشخص نیست آنها را چه کرده است.
خودروساز زیرمجموعه سایپا تا پایان بهمن ۱۴۰۲ نزدیک به هزار و ۶۵۰ دستگاه پراید را به صورت SKD تولید کرده بود. بنابراین شاهد هستیم تیراژ تولید پراید به صورت SKD تا پایان بهمن ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است.
اما پارس خودروییها تا پایان بهمن ۱۴۰۲ بیش از ۷۰۰ دستگاه از پرایدهای تولید شده به صورت SKD را فروختند.
باید منتظر ماند و دید با توجه به کاهش ۳۰ درصدی تولید پراید به صورت SKD، پارس خودرو تولید پراید را در سال ۱۴۰۴ ادامه خواهد داد یا خیر.
واردات زوتی خوشیُمن نبود
پارس خودروییها در سال ۱۴۰۳ به واردات زوتی DL5 مشغول بودند. این خودروسازی تا پایان بهمن ۱۴۰۳ در مجموع نزدیک به ۵۰۰ دستگاه از این محصول چینی را وارد کرد. پارس خودروییها تا پایان دومین ماه از فصل زمستان ۱۴۰۲ نیز حدود ۳۷۰ دستگاه زوتی DL5 وارد کرده بودند. این خودروسازی بعد از برداشتن قفل واردات خودرو، خیلی زود وارد گود شد، اما در این زمینه علاوه بر اینکه ناموفق بود، بدشانسی هم دامنش را گرفت.
زوتی DL5 به همراه چانگان CS35 پلاس جزو اولین خودروهایی بودند که پشت ویترین سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی قرار گرفتند، اما با اقبال چندانی از سوی متقاضیان روبهرو نشدند. بدشانسی پارس خودروییها آنجا بود که تولید این محصول زوتی در بازار چین متوقف شد و دیگر امکان تداوم واردات آن وجود نداشت.
پارس خودروییها در حال حاضر واردات ROEWE erx5 که یک کراساوور پلاگین هیبرید چینی است را در دستور کار دارند. این محصول جدید پارس خودرو در آخرین دور فروش خودروهای وارداتی از مسیر سامانه یکپارچه فروش محصولات برندهای جهانی خودروساز در دسترس مشتریان قرار داشت. اخبار منتشر شده از استقبال متقاضیان از این خودرو حکایت دارد. شاید این استقبال خاطرات تلخ زوتی DL5 را از ذهن پارس خودروییها پاک کند.