به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، جرمی پاپن، مدیر مالی، ایوان اسپینوزا، مدیر برنامهریزی و گیوم کارتیه، مدیر عملکرد، از جمله نامزدهای احتمالی برای این سمت هستند. منابع آگاه میگویند انتصاب یک مدیرعامل موقت نیز در میان گزینههای مطرح است تا هیاتمدیره زمان بیشتری برای یافتن جایگزین دائمی داشته باشد. تغییر احتمالی مدیریت نیسان پس از شکست مذاکرات ادغام با هوندا در ماه گذشته صورت میگیرد. این دو خودروساز در حال بررسی ایجاد شرکتی ۶۰ میلیارد دلاری بودند، اما اختلافات بر سر توازن قدرت و پیشنهاد هوندا برای تبدیل نیسان به شرکت تابعه، منجر به فروپاشی مذاکرات شد.
اکنون گمانهزنیهایی درباره همکاری احتمالی نیسان با فاکسکان، شرکت الکترونیکی تایوانی که بخش خودروهای برقی آن تحت مدیریت جون سکی، مدیر سابق نیسان، قرار دارد، مطرح شده است. رسانههای ژاپنی از سکی بهعنوان جانشین احتمالی در صورت شکلگیری یک همکاری چهارجانبه میان نیسان، هوندا، فاکسکان و میتسوبیشی موتورز نام بردهاند. این آشفتگی در سطح مدیریت ارشد، ادامه بحرانی است که با برکناری کارلوس گون، رئیس سابق نیسان، در اواخر سال ۲۰۱۸ آغاز شد. در صورت تغییر، این چهارمین مدیرعامل نیسان در کمتر از شش سال خواهد بود.
چالشهای نیسان تنها به رقابت با سازندگان خودروهای برقی چینی محدود نمیشود. این شرکت با مشکلات ساختاری عمیقتری نسبت به رقبا مواجه است و هرگز بهطور کامل از بحرانهای مدیریتی پس از خروج گون بهبود نیافته است. تمرکز طولانیمدت بر حجم فروش به جای ارزش، تصویر برند را تضعیف کرده است. بهرغم پیشگامی در بازار خودروهای برقی با مدل لیف، نیسان هرگز به سودآوری تسلا دست نیافت. ارزیابی نادرست از تقاضای خودروهای هیبریدی در بازار آمریکا و تهدید تعرفههای جدید بر خودروهای تولیدی در مکزیک، از دیگر چالشهای این شرکت است.
فیچ ریتینگز ماه گذشته رتبه اعتباری نیسان را به «جانک» کاهش داد و آخرین وضعیت سرمایهگذاری معتبر آن را از بین برد. با وجود نقدینگی کافی و ترازنامه قوی، تحلیلگران نسبت به آینده طولانیمدت شرکت در صورت عدمبهبود عملکرد، ابراز نگرانی کردهاند. نیسان حدود ۱.۸ تریلیون ین (۱۲.۲ میلیارد دلار) اوراق قرضه در دست دارد که ۲۳۳ میلیارد ین آن امسال سررسید میشود.
سناریوهای محتمل برای صنعت خودرو در سال ۱۴۰۴
اقتصادنیوز: این سوال مطرح است که خودرو در ۱۴۰۴ چه سرنوشتی خواهد داشت؟ تولید افت خواهد کرد، یا روندی صعودی را پیش میگیرد؟ اصلا شرایط حفظ تولید فعلی چیست؟ در این زمینه برخی کارشناسان در گفتوگو با «دنیایاقتصاد» سناریوهای خوشبینانه، میانه و بدبینانه در ۱۴۰۴ را بررسی کردند؛ این اظهارنظرات یک فصل مشترک دارد.
اوچیدا پیشتر گفته بود که پایان دادن به رخوت در نیسان، فوریترین مسالهای است که باید به آن بپردازد و پس از آن حاضر خواهد بود کنار برود. با فروپاشی مذاکرات هوندا و افت عملکرد، به نظر میرسد این زمان فرا رسیده است. سهام نیسان در پی انتشار این خبر، با افزایش ۱.۸ درصدی در بورس توکیو مواجه شد و عملکرد بهتری نسبت به کاهش ۲.۲ درصدی شاخص نیکی داشت.