به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، تحلیلگران صنعت دلیل این موفقیت را تنوع گسترده محصولات برقی جنرال موتورز میدانند که از مدلهای ارزانقیمت تا لوکس را پوشش میدهد و به مشتریان گزینههای متنوعی ارائه میکند. فروش کادیلاک لیریک برقی در سال گذشته سهبرابر شد و به ۲۸هزار و ۴۰۲ دستگاه رسید که از شاسیبلندهای بنزینی مشابه این شرکت پیشی گرفت. با این حال، خودروهای برقی همچنان تنها حدود ۶درصد از کل فروش جنرال موتورز را تشکیل میدهند و این شرکت همچنان به سوددهی از طریق کامیونها و شاسیبلندهای بزرگ بنزینی وابسته است. جنرال موتورز با چالشهای مهمی در مسیر تحقق هدف مدیرعامل خود، مری بارا، برای داشتن ناوگان کاملا برقی تا سال ۲۰۳۵ روبهروست.
یکی از عوامل مهم در افزایش فروش خودروهای برقی جنرال موتورز، قیمتگذاری تهاجمی و اجارههای با پرداخت پایین بوده که به لطف یارانه ۷هزار و ۵۰۰ دلاری دولت آمریکا ممکن شده است. اما طرح دونالد ترامپ برای حذف این یارانهها و سیاستهای حمایتی از خودروهای برقی، میتواند روند رو به رشد این شرکت را با خطر جدی مواجه کند.
برخلاف رقبایی مانند فورد و تویوتا که بر خودروهای هیبریدی متمرکز شدهاند، جنرال موتورز همچنان بر استراتژی تمام برقی تاکید دارد. تویوتا با فروش بیش از ۴۰درصد هیبریدی از ۲.۳ میلیون خودرو در آمریکا و فورد با افزایش ۴۰درصدی فروش هیبریدی به حدود ۱۸۷ هزار دستگاه، از این استراتژی سود بردهاند. چالش بزرگ دیگر، برقیسازی وانتهای پرفروش جنرال موتورز است. این شرکت در سال گذشته تنها ۹هزار وانت برقی سیلورادو و سیرا از مجموع حدود ۹۰۰هزار دستگاه فروخت. مشکلات اصلی وانتهای برقی شامل کاهش چشمگیر برد حرکتی هنگام حمل بارهای سنگین و قیمت بالا به دلیل باتریهای بزرگتر است.
سال ۲۰۲۵ آزمونی سخت برای جنرال موتورز خواهد بود تا مشخص شود آیا میتواند روند رو به رشد خود را حفظ کند. عرضه نسل بعدی بولت با قیمت حدود ۳۰هزار دلار در اواخر امسال، میتواند موقعیت سرنوشتسازی در مسیر برقیسازی این شرکت باشد.