به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، آمارهای انجمن خودروسازان اروپا (ACEA) نشان میدهد که فروش کلی در فرانسه، ایتالیا، آلمان و انگلیس نسبت به سال گذشته، کاهش یافت، اما اسپانیا، در میان کشورهای پرفروش قرار گرفته است.
خودروسازان اتحادیه اروپا که برای رقابت با رقبای چینی در تقلا هستند و خود را برای تعرفههای آمریکا آماده میکنند، از کمیسیون اروپا میخواهند جریمههای احتمالی مربوط به اهداف انتشار آلایندههای خودرو که در ژانویه اجرایی شد، را کاهش دهد.
برخی از خودروسازان، قیمت مدلهای موتور بنزینی را برای تشویق استفاده از خودروهای برقی افزایش دادهاند، اما صنعت خودرو نگران است که مشتریان، خودروهای کمتری بخرند.
در عوض، گروههای حملونقل الکتریکی، مدعی شدند که هرگونه فشار برای دور شدن از اهداف انتشار آلایندهها، سرمایهگذاری در زیرساختهای خودروهای الکتریکی و رقابتپذیری بلوک را مختل میکند.
فروش خودرو در ژانویه در اتحادیه اروپا، انگلیس و منطقه تجارت آزاد اروپا (EFTA)، اندکی کمتر از یک میلیون دستگاه خودرو بود که کمترین میزان فروش از ماه اوت است. ثبت خودرو در شرکتهای خودروسازی فولکسواگن و رنو به ترتیب ۵.۳ و ۵.۴ درصد رشد کرد، در حالی که در شرکت استلانتیس، ۱۶ درصد کاهش یافت.
فروش خودرو در ژانویه در اتحادیه اروپا، با وجود رشد ثبت خودروهای برقی باتری دار (۳۴ درصد) و هیبریدی (۱۸.۴ درصد)، ۲.۶ درصد کاهش یافت. فروش خودروهای پلاگین هیبریدی، ۸.۵ درصد کاهش یافت.
خودروهای برقی فروخته شده در این بلوک، ۵۷.۲ درصد از ثبت خودروهای سواری در ژانویه را به خود اختصاص دادند که نسبت به ۴۷.۴ درصد در مدت مشابه سال قبل، افزایش داشت. در میان بزرگترین بازارهای اتحادیه اروپا، فروش در اسپانیا ۵.۳ درصد افزایش یافت، در حالی که در فرانسه، ایتالیا و آلمان، به ترتیب، ۶.۲ درصد، ۵.۸ درصد و ۲.۸ درصد کاهش یافت. فروش در انگلیس، ۲.۵ درصد کاهش داشت.
طبق گزارش رویترز، خودروسازان اروپایی در حالی که برای کاهش هزینههای بالا در بازارهای داخلی و رقابت با چین مبارزه میکنند، برای مواجهه با تعرفههای وارداتی احتمالی دونالد ترامپ آماده میشوند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، تعرفههای آلومینیوم و فولاد را افزایش داده و تهدید کرده است که بر واردات از مکزیک و کانادا و همچنین تمام خودروها و نیمه رساناها، تعرفه ۲۵ درصدی اعمال خواهد کرد.