نیکان شهر: مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه درباره برنامههای مهم امسال این شرکت نظیر تأمین قطعات و تجهیزات، اورهال قطارهای فرسوده و مرکز کنترل فرمان مترو توضیح داد.
مهدی شایسته اصل درخصوص چهار اقدام برنامه ریزی شده مهم شرکت بهره برداری متروی تهران برای سال ۱۴۰۱، گفت: اولویت نخست شرکت مترو و قرارگاه حمل و نقل، تأمین قطعات و تجهیزات راهبردی مترو و همچنین پر کردن انبارها از قطعات مورد نیاز و اضطراری است. درهمین راستا یک قرارداد ۸۰۰ میلیارد تومانی امضاء و جاری شده است.
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با بیان اینکه قرارداد مذکور با مشارکت بانک شهر و شرکت شهر آتیه امضاء شده است، افزود: خریدها متناسب با نوع تجهیزات و قطعات مورد نیاز انجام میشود و به مرور تحویل شرکت داده میشود. دو هزار عدد چرخ نیز از ماههای گذشته ثبت سفارش شده بود. درحال حاضر بیش از ۲۰۹ عدد چرخ تحویل انبار مترو شده است و طبق جدول زمان بندی مشخص این چرخها به مرور تحویل داده میشود.
شایسته اصل، بخشی از این چرخها را مربوط به قطارهای دو طبقه خط ۵ (کرج) و بخش دیگر را مربوط به قطارهای DC ذکر کرد و افزود: تأمین این چرخها بخشی از اقدامات اورهال و آماده سازی ناوگان قطارهای مترو است.
وی با تأکید بر اورهال حداقل ۷۰۰ دستگاه واگن، گفت: مدت زمان پیش بینی شده برای اورهال ۷۰۰ دستگاه واگن حدود یک سال و ۶ ماه درنظر گرفته شده است. شرکت واگن سازی تهران به عنوان یک شریک راهبردی در این مسیر اعلام آمادگی کرده است تا با مبلغی حدود ۲ هزار میلیارد تومان این پروژه اورهال را به سرانجام برساند. شرکت واگن سازی تهران همه ظرفیتهای تعمیرگاهی و کارخانه را در اختیار قرار میدهد تا هرچه سریعتر نیاز عاجل مترو به اورهال ۷۰۰ دستگاه واگن برطرف شود.
اورهال ۲۰ رام قطار DC
مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه درباره اورهال قطارهای DC، توضیح داد: درحال حاضر ۴۲ رام قطار DC در خطوط ۱ و ۲ فعال هستند که زمان اورهال قطعی تعدادی از این قطارها گذشته است؛ اما به علت کمبود قطار و به اجبار با شرایطی بسیار سخت، فعالیت میکنند. اورهال یا بازآماد ۲۰ رام از این قطارهای DC در دست اقدام است و منابع مالی آن از طریق فاینانس خارجی پیش بینی شده است. اورهال و ارتقای این قطارها سبب میشود تا ۲۰ سال دیگر در خطوط فعال باشند.
شایسته اصل ضمن اشاره به اورهال مرکز فرمان مترو هم گفت: مرکز فرمان متروی تهران به عنوان مغز تصمیم گیرنده و راهبری سیستم مترو بشمار میرود که موضوعاتی نظیر کنترل ترافیک و سرفاصله زمان بندی قطارها را به صورت مرکزی کنترل میکند.
وی در تشریح وظایف مرکز کنترل فرمان اظهار کرد: تمامی راهبران ناوگان و سیستم موظف هستند هماهنگیهای لازم را با مرکز فرمان انجام دهند. برق بالاسری و شبکه مترو از طریق مرکز کنترل فرمان مدیریت میشود و اگر هر آسیب و نقصی وجود داشته باشد در لحظه برطرف میشود.
بر اساس گزارش سایت شهر، مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با تأکید براینکه مرکز کنترل فرمان جزو مهمترین ارکان شرکت بهره برداری مترو تهران است، افزود: این مرکز در زمان تحویل از مدیریت شهری گذشته با مسائلی مواجه بود که به لحاظ فنی و تکنولوژی نیاز به ارتقاء دارد. بعضی از خطوط مترو در زمان احداث مرکز کنترل فرمان در ذیل این مرکز ایجاد نشده بودند اما به زودی خطوط ۶ و ۷ به مرکز کنترل فرمان اضافه میشوند.
منبع: ایسنا