عکس: اکوایران/ دانیال شایگان
به گزارش اقتصادنیوز، تولید محصولات سواری سه خودروساز بزرگ کشور در پایان آذر ۱۴۰۳ با افت نزدیک به ۱۰ درصدی مواجه شد تا آژیر خطر در راهروهای ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به صدا دربیاید.
بررسی اقتصادنیوز از اطلاعاتی که شرکتهای خودروساز در سایت کدال سازمان بورس در آخرین ماه از فصل پاییز سال جاری منتشر کردهاند، نشان میدهد خودروسازان در مجموع حدود ۶۱۴ هزار و ۳۵۰ دستگاه انواع محصولات سواری را در خطوط تولید خود تکمیل کردند.
آمار تولید خودروی سواری در پایان آذر ۱۴۰۲ از نهایی شدن حول و حوش ۶۷۵ هزار و ۲۵۰ دستگاه انواع محصولات سواری خودروسازان حکایت میکند.
سایپاییها در میان شرکتهای خودروساز بیشترین افت تولید را در بازه زمانی یاد شده تجربه کردند. نارنجیهای جاده مخصوص در پایان آذر ۱۴۰۳ بیش از ۱۸۹ هزار و ۶۰۰ دستگاه خودروی سواری را در خطوط تولید خود تکمیل کردند.
این خودروساز در بازه زمانی مورد بررسی در سال گذشته نزدیک به ۲۱۶ هزار و ۳۰۰ دستگاه انواع خودروهای سواری حاضر در سبد محصولاتی خود را تولید کرد.
مقایسه آمار تولید نارنجیهای جاده مخصوص در پایان آذر ۱۴۰۳ به نسبت پایان آذر ۱۴۰۲ از افت حدود ۲۶ هزار و ۷۰۰ دستگاهی حکایت میکند. این کاهش تیراژ به زبان درصد از ریزش بیش از ۱۲ درصدی حکایت دارد. ایران خودروییها در پایان فصل پاییز ۱۴۰۳ به نسبت مدت مشابه سال گذشته افت تولید بیش از ۸ درصدی را در کارنامه ثبت کرد.
به گزارش اقتصادنیوز، آبیهای جاده مخصوص در پایان نُهمین ماه از سال جاری نزدیک به ۳۴۸ هزار و ۱۵۰ دستگاه انواع محصولات سواری را در خطوط تولید خود نهایی کردند. اطلاعات منتشر شده خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص گویای این نکته است که این خودروساز توانست تیراژ ۳۸۰ هزار دستگاهی را ثبت کند.
مقایسه آمار تولید ایران خودرو تا پایان آذر امسال به نسبت آذر سال گذشته از کاهش تیراژ نزدیک به ۳۱ هزار و ۹۰۰ دستگاه سواری خبر میدهد.
پارس خودرو به عنوان سومین خودروساز بزرگ کشور و زیر مجموعه خودروسازی سایپا نیز همانند شرکت مادر خود افت تولید را در بازه زمانی مورد بررسی ثبت کرد. پارس خودروییها در پایان فصل پاییز ۱۴۰۳ حول و حوش ۷۶ هزار و ۶۰۰ دستگاه از محصولات خود را در خطوط تولید تکمیل کردند.
این خودروساز در مدت مشابه سال گذشته حدود ۷۹ هزار دستگاه خودروی سواری تولید کرد. بنابراین تیراژ این خودروساز با کاهش بیش از دو هزار و ۳۰۰ دستگاهی روبرو شد. این اُفت تولید به زبان درصد از کاهش تیراژ حول و حوش ۳ درصدی خبر میدهد.
به نظر میرسد دلیل این کاهش تولید شرکتهای خودروساز را باید در تغییرات ایجاد شده در سبد محصولاتشان جست و جو کرد.
بررسیهای اقتصادنیوز نشان میدهد ایران خودروییها در سال جاری تولید پژو پارس را متوقف کردند، این اتفاق در کنار حذف پژو ۲۰۶ روی تیراژ تولید ایران خودرویی تا پایان آذر ۱۴۰۳ اثر گذاشت.
سایپاییها و شرکت زیرمجموعه آن یعنی پارس خودرو نیز تغییراتی در سبد محصولاتی خود تجربه کردند. نارنجیهای جاده مخصوص تازه حذف تیبا را مدیریت کرده بودند که تصمیم گرفتند تولید کوییک و ساینا را کاهش داده و به جای این دو محصول، جای بیشتری برای اطلس و سهند را در سبد محصولاتی خود ایجاد کنند.
باید منتظر ماند و دید خودروسازان در فصل زمستان چه کارنامهای به دست میآورند و در پایان سال چه تیراژ تولیدی از خود به جای خواهند گذاشت؟