حجت نظری عضو شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از طرح جدید ترافیک تهران خواستار اصلاح این طرح شد و تذکر داد باید به فکر گروههای حساس جامعه باشیم. وی بیان کرد طرح جدید ترافیک تهران نه تنها مشکل آلودگی هوا را حل نکرده است بلکه موجب آلودگی بیشترِ هوای شهر شده است. این طرح از اوائل تیرماه سالی جاری اجرا شد و بر اساس طرح مذکور، خودروهای پلاک تهران در هر فصل ۲۰ روز (و خودروهای پلاک غیر تهران ۱۵ روز) مجاز به تردد رایگان در محدوده دوم (زوج یا فرد سابق) بودند.
حجت نظری عضو شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه در یکصد و شصت و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران در تذکری این موضوع را بیان و تشریح کرد: امروز سه ماه و هفت روز از اجرای طرح کنترل آلودگی هوا به عنوان جایگزین طرح زوج و فرد در همان محدوده شده می گذرد؛ هدف از آن کاهش ترافیک و از آن مهمتر، کاهش آلودگی هوای تهران بود اما این طرح به اهدافی که معاونت حمل و نقل و ترافیک شهر تهران برایش تعیین کرده بود نرسیده است.
وی ادامه داد: بر اساس گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، در تابستان سال گذشته که طرح زوج و فرد در تهران اجرا میشد، طی مدت ۹۳ روز کیفیت هوای تهران در ۸۰ روز سالم و در ۱۳ روز ناسالم برای گروهای حساس بوده است اما در تابستان امسال که طرح جدید ترافیکی موسوم به «کنترل آلودگی هوا» در پایتخت اجرا شد، ۷۵ روز سالم، ۱۷ روز ناسالم برای گروههای حساس و یک روز ناسالم برای تمام گروهها گزارش شده و این در حالی است که پورسیدآقایی وعده داده بودند که این طرح، آلودگی هوای شهر تهران را کاهش خواهد داد.
به گفته نظری، شرایط آلودگی هوای تهران در تابستان امسال در وضعیتی بدتر از مدت مشابه در تابستان سال گذشته شده؛ از سوی دیگر در نیمه دوم سال، نگرانیها بابت افزایش آلودگی هوا بیشتر میشود و معلوم نیست آیا طرحی که اجرایش در تابستان موثر نبوده، در نیمه دوم سال اثربخشی لازم برای کاهش آلودگی هوا در پایتخت را داشته باشد یا خیر.
این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: به ویژه آنکه طبق گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، وضعیت آلودگی هوای پایتخت در شش روز اول پاییز سال ۹۷ که طرح زوج و فرد اجرا میشد هوای تهران سالم بوده اما در شش روز ابتدایی پاییز ۹۸، چهار روز هوا سالم و دو روز دیگر ناسالم برای گروههای حساس بوده است.
نظری مدعی شد: این طرح در کاهش حجم ترافیک تهران نیز موثر نبوده و اجرای آن باعث بروز مشکلاتی در رینگ دوم طرح ترافیک و شبکه معابر و بزرگراههای مجاور طرح شده است؛ امری که بنده پیش از این نیز نسبت به آن تذکر داده و تاکید کرده بودم که با آغاز نیمه دوم سال حجم ترافیک با اجرای این طرح افزایش خواهد یافت، اما معاون محترم حمل و نقل و ترافیک توجهی به آن نکرد تا اینکه طی یک هفته گذشته با گرههای ترافیکی زیادی در معابر مواجه شدیم.
وی خاطرنشان کرد: پلیس راهنمایی و رانندگی نیز اعلام کرده که این طرح در کاهش ترافیک موثر نبوده و حتی مشکلاتی را نیز ایجاد کرده است.
نظری ادامه داد: متاسفانه براساس گزارشها و مستندات موجود، طرح ترافیک جدید تهران به هیچ یک از دو هدف اصلی خود در کاهش ترافیک و آلودگی هوا نرسیده و علاوه بر آن موجبات نارضایتی گروهی از شهروندان را نیز فراهم کرده است.
وی تاکید کرد: اجرای این طرح حتی باعث کاهش درآمدهای شهرداری نیز شده است؛ براساس ارقام اعلامی توسط مشاور معاونت حمل و نقل، درآمد ناشی از عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ تقریبا نصف شده است.
این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: از معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران میخواهم که ضمن بازنگری در شیوه اجرای طرح کنترل آلودگی هوا، به مصوبه شورای شهر تهران عمل کرده و گزارش سه ماهه خود از اجرای این طرح را به اعضای شورای شهر تهران ارائه کند.
وی ادامه داد: همانطور که میدانید برابر ماده ۱۲ مصوبه «ترافیک و آلودگی هوا در محدودههای مرکزی شهر تهران در سال ۱۳۹۸» شهرداری تهران مکلف است گزارش و مستندات عملکرد و آثار این مصوبه را هر سه ماه یکبار به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند و با توجه به اینکه طرح کنترل آلودگی هوا، از ابتدای تیرماه آغاز شده، لازم است هرچه سریعتر گزارشی از نتایج این طرح به شورا ارائه شود.
وی تصریح کرد: من در مجموع عملکرد شهردار تهران را قابل قبول ارزیابی میکنم و معتقدم اقدامات قابل قبول و درخور توجهی توسط ایشان در حال انجام است، اما این روند مثبت در همه حوزهها بهوجود نیاید، مردم تغییرات مثبت و اتفاقات خوب را لمس نخواهند کرد.
منبع: ایرنا