به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: این مرحله طبق اعلام مهدی ضیغمی از امروز با وکالتی کردن حسابهای بانکی اشخاص برای ثبتنام در عرضه جدید خودروهای وارداتی آغاز میشود و متقاضیان باید ۵۰۰میلیون تومان در این حسابها بلوکه کنند.
این طرح فروش درحالی کلید خورد که ضیغمی از متقاضیان خواسته که ۵۰۰میلیون تومان از امروز در حسابهای وکالتی بلوکه کنند بدون اینکه هیچ اطلاعات دیگری از این طرح اعلام کند. بنابراین مشخص نیست چه تعداد خودرو و چه خودروهایی عرضه خواهند شد و تنها از متقاضیان خواسته شده که نسبت به بلوکه کردن پول موردنیاز اقدام کنند. حتی مشخص نیست خودروهایی که قرار است عرضه شوند برقی هستند یا بنزینی. اگر خودروهای غیربرقی در این مرحله عرضه شود، سومین دور فروش این دست از خودروهای وارداتی در سال جاری خواهد بود. اما اگر این محصولات برقی باشند میتوان آن را دومین طرح فروش خودروهای برقی دانست.
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت اعلام کرده متقاضیان میتوانند جزئیات این دوره از فروش وارداتیها را از سامانه یکپارچه دنبال کنند. این در شرایطی است که آخرین اطلاعیه سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی غیربرقی مربوط به ۲۹مهرماه و سامانه فروش خودروهای برقی مربوط به ۳۰اردیبهشت است و در هیچیک از این سامانهها خبری از جزئیات طرح جدید فروش خودروهای وارداتی نیست.
دور جدید فروش خودروهای وارداتی در حالی کلید میخورد که یک ماه از آخرین طرح فروش وارداتیها گذشته است. هفتم آبانماه امسال دور قبلی فروش این دست از خودروها انجام شد و حالا در فاصله یک ماه دوباره شاهد طرح فروش جدیدی برای وارداتیها هستیم. این در شرایطی است که هنوز خودروهای طرحهای قبلی فروش وارداتیها تحویل داده نشده است.
ضیغمی همزمان با دور قبلی فروش این خودروها گفته بود: «حداکثر زمان تحویل این خودروها به متقاضیان چهار ماه است.» حال این پرسش مطرح است که اگر خودرو برای تحویل به مشتریان موجود است، چرا تحویل آن باید چهار ماه به طول بینجامد؟ اگر هم موجود نیست چرا سیاستگذار دوباره برای طرح فروش جدید اقدام کرده است؟
طبق آخرین آماری که از تعداد خودروهای وارداتی منتشر شد، در هفت ماه سال جاری بیش از ۲۵هزار دستگاه خودروی سواری از گمرکات ترخیص قطعی و وارد کشور شده است. گرچه از ابتدای سال به صورت ماهانه تعداد وارداتیهایی که از گمرک ترخیص شدهاند اعلام میشد، اما از ابتدای آبان تاکنون خبری از این آمار نیز نیست.
علاوه بر این، برخی از واردکنندگان گلهمندند که محصولات وارداتی آنها در گمرکات کشور مانده و به دلیل مسائل مربوط به ارز یا استاندارد هنوز ترخیص نشدهاند. بر این اساس شنیدهها حاکی از آن است که ثبت سفارش جدید برای واردات خودرو از ابتدای امسال در بیشتر ماهها متوقف بوده و همه خودروهایی که امسال به فروش رفته یا تحویل داده شدهاند، مربوط به ثبتسفارشهای سال گذشته هستند؛ بهطوریکه دورهای ثبت سفارش باز شد اما دوباره از اواخر تابستان مسیر آن بسته شد.
ضیغمی نیز ۱۶ آبانماه امسال این موضوع را تایید کرد. وی در این رابطه گفت: «توقف ثبت سفارش واردات خودرو در یک ماه گذشته، ناشی از حجم بسیار بالای ثبت سفارشهای قبلی است که در حال تامین ارز آنها هستیم. بر همین اساس بهزودی ثبتسفارش جدد خواهیم داشت.»
با این وجود سیاستگذار به جای حل این دست از مشکلات که مانع تحویل سریع خودروهای وارداتی به مشتریان شده، با سرعت زیادی در حال فروش این خودروهاست.