مدیرعامل متروی تهران به شبهات ایجاد شده در خصوص عدم ایمنی خط ۷ مترو پاسخ داد و تاکید کرد: ایمنی و امنیت مسافران را فدای افتتاحهای نمایشی نمیکنیم.
علی امام شب گذشته در بازدید شبانه اصحاب رسانه از مراحل تکمیل خط ۷ مترو و انجام تست دود در ایستگاه صنعت ، با اشاره به بازدید خبرنگاران از بخش شرقی خط ۷ مترو از ایستگاه بسیج تا بریانک، گفت: دیدید که تجهیزات این ایستگاهها تکمیل شده و بزودی بخش شرقی خط ۷ مترو نیز وارد مدار بهرهبرداری میشود.
ایمنی و امنیت مسافران را فدای افتتاحهای نمایشی نمیکنیم
وی با بیان اینکه متاسفانه این روزها حرفهای غلط در مورد آماده نبودن خط ۷ زده میشود، اظهار کرد: واقعیت این است که مسئولیت این خط برعهده ما است و ما نیز بر سر عهدی که با مردم بستهایم ماندهایم و ایمنی و امنیت مسافران را فدای افتتاحهای نمایشی نمیکنیم و تا زمانی که شرایط خط ایمن و استاندارد نباشد هیچ خطی از مترو را افتتاح نخواهیم کرد.
مدیرعامل متروی تهران با بیان اینکه انگیزهای هم برای افتتاح شتابزده مترو نداریم و برهمین اساس ایمنی را با هیچ چیزی عوض نمیکنیم، ادامه داد: افرادی که در بیرون از مجموعه شهرداری حرف میزنند و انتقاد میکنند مسئولیت قانونی ندارند و از دید قانون مسئولیت با کارفرما، پیمانکار و مشاور است و اگر زمان افتتاح فرا رسد تمامی قسمتهای ایستگاه بازدید و صورت جلسه میشود و هنگامی که ارگانهای مرتبط آن را تایید کردند میتوانیم نسبت به افتتاح اقدام کنیم و هر مرجعی که میخواهد ایستگاههای خط ۷ را ببیند، از آن استقبال میکنیم و چیزی برای پنهان کردن نداریم. هرچند که متاسفانه اظهارات متعددی درباره مترو میشود که درست نیست و به آنها پیشنهاد میشود با دلیل و مدرک حرف بزنند و مردم را نگران نکنند.
امام با بیان اینکه تردد در خط ۷ مترو به دلیل نداشتن سیگنالینگ و هواکش ریسک بالایی داشت و مدیران قبلی که حالا هیچ کدامشان در شهرداری نیستند ریسک تردد در خط ۷ را قبول کردند، گفت: زمانی که مدیریت شهری جدید بر سر کار آمد جلسات مختلفی در مورد اطمینان از ایمنی خط ۷ برگزار کردیم و سرانجام معاون حمل و نقل به این جمعبندی رسید که خط ۷ را ببندند که واقعا تصمیم سختی بود، چرا که باید خطی را که روزانه ۸۰۰۰ نفر از آن استفاده میکردند میبستیم که تصمیم آسانی نبود و نهایتا تصمیم گرفته شد که ریسک بالای تردد در خط ۷ را قبول نکرده و آن را ببندیم.
وی با بیان اینکه خط ۷ مترو میتوانست زودتر وارد مدار بهرهبرداری شود اما کمبود منابع مالی این مهم را به تعویق انداخت، اظهار کرد: مدیریت سابق میلیاردها تومان بودجه را بدون برنامهریزی به خط ۶ و ۷ واریز کرد و دیدید که چه اتفاقی افتاد. خط ۷ ناایمن بهرهبرداری شد و خط ۶ هم تنها کارهای عمرانیاش پیش رفت و از نظر تجهیزات آنقدر عقب است که حتی نمیتوانستیم یک ایستگاه را افتتاح کنیم.
امام با بیان اینکه شبهاتی در فضای مجازی در مورد ایمنی خط ۷ مطرح شده بود که برهمین اساس از اصحاب رسانه که نماینده افکار عمومی هستند درخواست کردیم که در این بازدید از تمام قسمتهای ایستگاهها بازدید کنند، ادامه داد: ما در آستانه افتتاح دو ایستگاه بسیج و مهدیه قرار داریم که ایستگاه مهدیه نقطه تقاطعی با خط ۱ است.