روزهای ناخوش پتروشیمی گچساران – ایرنا

0 1



به گزارش ایرنا، ایرانی‌ترین پتروشیمی کشور در کهگیلویه و بویراحمد و منطقه نفت خیز گچساران با داشتن یک هزار و ۲۵۱ کارگر روزهای سخت و نفس‌گیری را می گذراند و کارگران آن هر دم بیم تعطیلی کارخانه و بیکاری خود را دارند باید پیش از رکود این واحد بزرگ صنعتی چاره ای اندیشید.

این روزها مسئولان اجرایی از جمله یدالله رحمانی استاندار کهگیلویه وبویارحمد و غلامرضا تاجگردون نماینده مردم شهرستان های باشت و گچساران در مجلس به دنبال ایجاد راه های مناسب و تامین مواد اولیه برای رفع بحران موجود در این کارخانه بزرگ صنعتی هستند و روزنه های امید برای بهبود وضعیت و سامان بخشیدن مجدد برای این کارخانه بزرگ صنعتی هستند.

طبق اعلام برخی از مسئولان پتروشیمی گچساران به دلیل همین مشکلات و همکاری نکردن شرکت صنایع ملی پتروشیمی کشور و نداشتن پروانه بهره برداری بیش از ۲ هزار میلیارد تومان تولید این کارخانه سوزانده شد و در واقع این سرمایه عظیم به همین سادگی دود هوا شد.

سید احسان عسکری معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه وبویراحمد مشکل اصلی پتروشیمی گچساران را به نداشتن مجوز محیط‌زیست و پروانه بهره‌برداری ربط داده و تأکید کرده بود که به بهانه نداشتن مجوز محیط‌زیست میزان تولید پتروشیمی از ۴۰ هزار تن به ۲۰ هزار تن و هم اینک ۹ هزار تن کاهش پیدا کرد و ۲ هزار میلیارد تومان محصول این پتروشیمی که باید به اتیلن تبدیل شود به‌اجبار سوخته شد و اگر این رویه ادامه می‌یافت ماهیانه همین میزان ضرر به تولید وارد می‌شد و در واقع به کشور و استان ضرر می‌رسید، این‌ سرمایه گذاری عظیم صنعتی به مرحله تولید رسید و اکنون با این مشکلات روبرو شده است.

هم اکنون ایرانی‌ترین مجتمع پتروشیمی کشور و بزرگ‌ترین طرح صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل شرایط جغرافیایی و عدم دسترسی آسان به آب‌های آزاد برای انتقال محصول، راهی جز بهره‌گیری از خط لوله غرب ندارد؛ ولی باوجود قول‌های مساعدی که داده شده همچنان مشکلات برطرف نشده و احتمال تعطیل‌شدن این طرح ملی و بیکار شدن صدها نیروی بومی استان می‌رود به‌گونه‌ای که می‌توان در حال حاضر از آن به‌عنوان پرخطرترین و حادترین مشکل صنعتی استان یادکرد.

جلوی هدر رفت سرمایه‌ در پتروشیمی گچساران گرفته شود

امام جمعه یاسوج با انتقاد از وضعیت بلاتکلیف پتروشیمی گچساران، خواستار ورود جدی مسئولان به این موضوع شد و با اشاره به هزینه‌های هنگفت این پروژه، بر لزوم پیگیری مشکلات و جلوگیری از هدر رفت سرمایه گذاری های صورت گرفته در آن تأکید کرد.

آیت‌الله سید نصیر حسینی افزود: با وجود هزینه‌های هنگفتی که برای این پروژه صرف شده، همچنان بلاتکلیف مانده است و مسئولان باید برای رفع این مشکل ورود کنند.

وی افزود: پروژه‌ای که به مرحله بهره‌برداری رسیده، اکنون با هدر رفت تولیدات مواجه است و این موضوع نیازمند پیگیری جدی است.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: کارخانه پتروشیمی اتیلن گچساران را تولید می کند، کار اشتباهی که حدود پنج سال پیش رخ داد این بود که خوراک را در خط غرب می دهند و خط مربوط به فرد دیگری است و این مشکل برای پتروشیمی گچساران پیش می آید.

غلامرضا تاجگردون افزود: بهترین حالت این است که در پایین دست همین واحد پتروشیمی اتیلن واحدهای دیگر مربوط به پلی اتیلن را راه بیندازند تا امروز دیگر محتاج به خط دیگری مربوط به بخش خصوصی نشوند.

وی تاکید کرد: هم اینک ۲ شرکت خصوصی برای استفاده از این خط و قیمت ترانزیت خوراک با هم اختلاف دارند.

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: به جای اینکه خوراک را در خط غرب بدهند واحدهای سرمایه گذاری پایین دست را استفاده کنند و خوراک، امکانات و جوانان و بیکاران همین جا هستند.

تاجگردون ادامه داد: اکنون پلیمر در دست اجراست و ۲ پلیمیر دیگر همچون در دهدشت می سازند و حدود ۶ سال دیگر این مشکلات وجود نخواهد داشت.

وی عنوان کرد: این مشکل که اکنون گریبان گیر پتروشیمی گچساران شده همیشه وجود خواهد داشت و رفع نخواهد شد.

پروانه بهره برداری پتروشیمی گچساران صادر شد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: پروانه پتروشیمی گچساران صادر شده است و با صدور این پروانه سرمایه گذاری در مجموع ۵۷ هزار میلیارد تومان به میزان سرمایه گذاری ثابت و در گردش قبلی استان که یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده، اضافه می کند.

امیر تیمور موسویان بیان کرد: این جهش صنعتی نویدی در صنعت استان دارد و انگیزه ای برای سرمایه گذارانی است که در امتداد این زنجیره بتوانند در صنایع وابسته سرمایه گذاری داشته باشند و خیر و انتفاع آن به مردم استان برسد.

وی ادامه داد: ۵۷ هزار میلیارد تومان ارزش سرمایه‌گذاری پتروشیمی است که در این پروانه قید می‌شود و جهش صنعتی بسیار بزرگی در طول تاریخ سابقه صنعت استان کهگیلویه و بویراحمد ثبت می‌شود.

وی تأکید کرد: با صدور این پروانه، امکان ثبت آمار تولید پتروشیمی در سامانه جامع تجارت فراهم می‌شود و انقلاب بی‌نظیری در تاریخ صنعتی استان رقم می‌خورد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: ارزش سرمایه‌گذاری استان کهگیلویه و بویراحمد قبل از این تنها ۱۶۰۰ میلیارد تومان (۱/۶) بود و با صدور این پروانه (۵۷ همت) شد که جهش صنعتی بزرگی رخ خواهد داد.

به گزارش ایرنا، طرح ساخت خط لوله سراسری‌اتیلن غرب در سال ۸۱ به منظور توسعه و آبادانی مناطق محروم غرب کشور به تصویب رسید و عملیات اجرایی آن در زمین به مساحت ۱۵۷ هکتار در سال ۸۳ با اعتبار پیش‌بینی شده ۱. ۳ میلیارد یورو در گچساران آغاز شد.

در دولت قبل عملیات ساخت این طرح اقتصادی شتاب گرفت و ایرانی‌ترین مجتمع پتروشیمی کشور پس از ۲ دهه تلاش و انتظار در مسیر تولید محصول قرار گرفت. این کارخانه علی‌رغم اینکه با چهار کارخانه پتروشیمی برای تأمین خوراکشان قرارداد منعقد کرده بود به گفته کارشناسان این همکاری به‌طورجدی انجام نگرفت و این روزها بیش از یک‌سوم محصول تولیدی خود را فلر (مشعل سوزی) می‌کند.

طولی نکشید که این صنعت هزاران میلیاردی و بزرگ به دلیل پاره‌ای از مشکلات از مدار تولید خارج شد و این امکان وجود دارد که هزار و ۲۵۱ کارگر از کار بیکار شوند.

پیام بگذارید