قیمت دلار سقوط کرد/ بازگشت قیمت سکه به کانال افزایشی

0 1



عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، راه بازار طلا و ارز در جریان معاملات امروز از یکدیگر جدا شد و در حالی که قیمت طلای آبشده و سکه امامی فاز صعودی به خود گرفت،‌ دلار به روند نزولی روز گذشته خود ادامه داد و به کانال پایین‌تر بازگشت. معامله‌گران معتقدند بازار ارز در حال حرکت به سمت ثبات است و نشانه‌ها حکایت از تداوم روند کاهشی قیمت‌ها دارد. «افزایش عرضه»، «کاهش تقاضا»، «کاهش نگرانی‌های فعالان اقتصادی» و «انتظارات تورمی» از جمله عواملی هستند که بر نوسانات بازار ارز در جریان معاملات امروز اثرگذار بوده‌اند.

با این حال، قیمت دلار معاملات امروز را در نیمه اول دامنه ۶۰ هزار تومان به پایان رساند. قیمت درهم امارات هم با گپ مثبت ۳۱۰ تومانی در ۱۸ هزار و ۲۵۰ تومان آغاز به کار کرد و در نیمه اول معاملات به ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. قیمت درهم امارات در نیمه دوم معاملات با تغییر فاز، نزولی شد و تا ۱۸ هزار و ۱۲۰ تومان عقب نشست.

براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از معامله‌گران فنی، قیمت درهم امارات در شرایط ناپایداری قرار دارد و سطح‌های حمایتی و مقاومتی تعیین‌کننده مسیر بازار خواهند بود. بنابر ادعای این گروه، تداوم روند نزولی قیمت درهم، منجر به عقب نشینی این اسکناس به اولین سطح حمایتی مهم که در محدوده ۱۸ هزار و ۵۰ تومان قرار دارد، خواهد شد. شکستن این سطح و تثبیت در پایین آن می‌تواند به افت بیشتر قیمت تا محدوده ۱۷ هزار و ۹۰۰ تومان بینجامد.

از سوی دیگر، اگر درهم امارات وارد فاز صعودی شود، اولین سطح مقاومتی در محدوده ۱۸ هزار و ۳۵۰ تومان قرار دارد. عبور از این سطح می‌تواند زمینه‌ساز افزایش بیشتر قیمت تا مرز ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان شود. این سطح به‌عنوان یک سقف قیمتی موقت در کوتاه‌مدت تلقی می‌شود و می‌تواند مانعی برای صعود بیشتر باشد.

بازار رسمی هم در جریان معاملات امروز شاهد افزایش قیمت دلار و کاهش قیمت یورو نسبت به روز گذشته بود. براساس اعلام مرکز مبادله ایران، قیمت هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز کاری قبل، ۵۰ هزار و ۴۱۹ تومان نرخ‌گذاری شد. حواله دلار هم با افزایش در نرخ ۴۹ هزار و ۴۵ تومان معامله شد. همچنین یورو مبادله‌ای امروز با کاهش، ۵۴ هزار و ۴۴۳ تومان قیمت خورد و ارزش حواله یورو هم با کاهش به ۵۲ هزار و ۹۶۰ تومان رسید. درهم امارات هم در مرکز مبادله، ۱۳ هزار و ۷۲۸ تومان ارزش گذاری شد و درهم حواله نیز ۱۳ هزار و ۳۵۴ تومان قیمت خورد.

بازار طلا و سکه اما امروز مسیری مخالف بازار ارز را در پیش گرفت و در حالیکه اونس طلا در پی تعطیلی پایان هفته میلادی اثری بر قیمت ها نگذاشته بود، اما قیمت طلای آبشده و سکه امامی مسیر صعودی را دنبال کردند؛ روندی که در پی آن قیمت طلای آبشده معاملات را در ۱۹ میلیون و ۱۰۹ هزار تومان آغاز کرد و در ادامه طی یک روند صعودی تا محدوده ۱۹ میلیون و ۴۲۵ هزار تومان پیش‌روی کرد. این فلز گرانبها در نیمه دو معاملات با تغییر روند کاهشی شد و به ۱۹ میلیون و ۲۶۵ هزار تومان رسید. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز امروز افزایشی بود و چهار میلیون و ۴۴۰ هزار تومان نرخ‌گذاری شد.

تکنیکالیست‌ها معتقدند سطح حمایتی طلای آبشده در محدوده ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قرار دارد و در صورت شکست این سطح، امکان افت بیشتر تا حوالی ۱۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قوت خواهد گرفت. از سوی دیگر، اگر طلای آبشده بتواند از سطح یاد شده بازگردد و روند صعودی را در پیش بگیرد، مرز مقاومتی بعدی در حوالی ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود.

امروز قیمت سکه امامی در ۵۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معاملات را بازگشایی کرد و با افزایش به کانال ۵۱ میلیون تومان وارد شد. قیمت سکه در ادامه فعالیت بازار به ۵۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید و در نهایت با کمی کاهش ۵۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد. قیمت نیم سکه و ربع سکه نیز امروز به ترتیب ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نرخ گذاری شدند. سکه گرمی هم هشت میلیون تومان معامله شد.

بررسی خبرنگار اقتصادنیوز نشان می‌دهد حباب سکه که در روز پنجشنبه ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بود، با افت ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی، به ۷ میلیون تومان در روز جاری رسید. این در حالی است که سه‌شنبه هفته گذشته، حباب سکه تا ۱۴ میلیون تومان نیز بالا رفته بود. معامله گران معتقدند کاهش حباب سکه ناشی از «کاهش هیجانات کاذب» و «التهابات بازار»  است و قیمت‌ها به سمت تعادل حرکت می‌کنند.

معامله‌گران فنی معتقدند اولین سطح حمایتی کلیدی برای سکه امامی در محدوده ۴۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قرار دارد و این سطح به‌عنوان نقطه حمایت مهم این فلز گرانبهای داخلی شناخته می‌شود که می‌تواند مانع افت بیشتر قیمت‌ها شود. با این حال، در صورت افزایش فشار فروشندگان بر بازار، این مرز حمایتی شکسته خواهد شد و احتمال افت بیشتر قیمت سکه تا محدوده ۴۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قوت خواهد گرفت.

از سوی دیگر، تحلیلگران فنی معتقدند که در صورت بازگشت روند صعودی، سکه امامی با اولین سطح مقاومتی در محدوده ۵۲ میلیون تومان مواجه خواهد بود. این سطح به‌عنوان یک مانع روانی و فنی در برابر افزایش قیمت عمل می‌کند و اگر بازار بتواند از این مرز عبور کند، موج جدیدی از خریدها می‌تواند وارد بازار شود. 

پیام بگذارید