نیاز سرمایه‌گذاری سالانه ۱۵ میلیارد دلار برای حل ناترازی انرژی

0 1



مدیرکل سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی راهبردی و مدیریت انرژی وزارت نفت گفت: سالانه ۱۵ میلیارد دلار باید سرمایه‌گذاری شود تا بتوانیم در پایان برنامه هفتم توسعه، ناترازی انرژی را حل کنیم.

به گزارش ایسنا، امید شاکری در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق در نشست تخصصی “فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه تولید پراکنده و ضوابط جدید خرید برق از نیروگاه‌های مقایس کوچک” با بیان اینکه به طور متوسط سالانه ۴.۸ درصد مصرف گاز طبیعی در کشور افزایش می‌یابد، اظهار کرد: بر این اساس ۷.۷ درصد سهم بخش نیروگاهی، ۳.۶ درصد سهم بخش خانگی و تجاری، ۴.۹ درصد سهم صنایع، ۲.۹ درصد سهم صنایع غیرعمده و ۴.۷ درصد سهم سایر بخش‌هاست.

وی افزود: با بررسی آمار به خوبی مشاهده می‌شود تقاضا برای سوخت گاز به شکل فزاینده‌ای رو به افزایش است و هرچه بیشتر برای پاسخ به این تقاضا تلاش شود باز هم دچار ناترازی خواهیم بود.

او با بیان اینکه ۳۵ درصد گاز تولیدی کشور در نیروگاه‌های حرارتی مصرف می‌شود که معادل یک سوم است، اظهار کرد: مصرف سوخت در نیروگاه‌های حرارتی بخش خصوصی و وزارت نیرو در یک دهه گذشته از ۶۳ میلیارد مترمکعب به ۹۷ میلیارد مترمکعب رسیده است.

مدیرکل سیاست گذاری، برنامه ریزی راهبردی و مدیریت انرژی وزارت نفت با بیان اینکه مهم‌ترین مصرف کنندگان گاز طبیعی در کشور را دو بخش نیروگاهی و خانگی تشکیل می دهند، گفت: بنابراین اصلاح سیاست‌ها و توجه به روند مصرف در بخش نیروگاهی و خانگی از اهمیت بسزایی در مدیریت مصرف گاز برخوردار است.
شاکری با بیان اینکه مطابق قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مقرر شد از سال ۱۳۸۹ سالانه یک درصد به راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور اضافه شود، گفت: در انتهای سال پنجم راندمان نیروگاه ها به ۴۵ درصد افزایش یابد.

وی موضوع بهینه‌سازی را یک ضرورت اجتناب ناپذیر در تامین انرژی کشور دانست و افزود: ارزان‌ترین روش تامین انرژی موضوع بهینه‌سازی و مدیریت مصرف است. شکاف بین عرضه و تقاضا سال به سال افزایش می‌یابد و این امر ضرورت ارتقای بهره‌وری نیروگاه‌ها را دوچندان می‌کند.

به گفته وی، معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت از سال ۱۴۰۰ تاکنون مجوز تخصیص گاز طبیعی برای ظرفیت ۱۴۶۲ مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک صادر کرده است. براساس شواهد موجود بخش اعظم نیروگاه‌های مقیاس کوچک بدون بهره‌برداری از بخش حرارت به تولید برق می‌پردازند.

انتهای پیام

پیام بگذارید