داستان زندگی اولین مهندس زن شاغل در معدن زغال‌سنگ/ پخش «کوال» در شبکه مستند

0 1


به گزارش ایرمنا، مستند «کوال» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سیدمهدی حسینی در بخش ملی هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد و امشب شنبه -۵ آبان ماه- از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

حسینی ضمن معرفی این فیلم خود در گفت‌وگو با خبرنگار تلویزیون ایرنا، گفت: سوژه این فیلم، بانوی ایرانی است که به عنوان اولین مهندس زن در معدن زغال سنگ زیرزمینی به مدت بیست سال مشغول به فعالیت است. کار در معادن در دنیا جزو سخت‌ترین مشاغل محسوب می‌شوند و معادن زغال سنگ سخت‌ترین شغل در دنیا به حساب می‌آید. اینکه یک زن با وجود خطرات بسیار زیاد، ریسک کار کردن را پذیرفته و نزدیک به پانزده سال مدیر معدن است، نشان از درایت، جسارت و توانمندی او در حوزه‌ کاری معدن دارد و می‌توان گفت کسانی که این مستند را می‌بینند می‌توانند یک الگوی خوب برای تلاش و رسیدن به اهداف بلندمدت در زندگی پیدا کنند.

وی با اشاره به دلیل پرداخت به این سوژه گفت: هدف اصلی از ساخت این مستند، نمایش خطرات و سختی‌های بسیار زیاد در معادن زغال سنگ است؛ به عنوان مثال گازسنج و همچنین ماسک‌های ویژه از جمله وسایلی است که باید در هنگام ورود به معدن در اختیار کارگران قرار بگیرد، اما متأسفانه در خیلی از معادن همین اصول اولیه نیز رعایت نمی‌شود و بدون هیچگونه امنیت تجهیزاتی، کارگران وارد تونل‌های استخراج می‌شوند.

تهیه‌کننده کوال خاطرنشان کرد: چنانچه در معادن، گاز متان منتشر شود، کارگران متوجه نشده و حوادثی که در چنین معادنی رخ می‌دهد منجر به اتفاقات ناگوار می‌شود. اخیراً در معدن زغال سنگ طبس اتفاقی که رخ داد به دلیل نشت گازمتان و نداشتن دستگاه‌های گازسنج شاهد انفجار و کشته شدن ۵۳ نفر از کارگران زحمتکش و بی ادعا در این معدن بودیم. عدم توجه به چنین مسائلی می‌تواند مشکلات مشابهی در پی داشته باشد؛ علاوه بر همه اینها حقوق و دستمزد ناچیزی که به کارگران معدن داده می‌شود.

داستان زندگی اولین مهندس زن شاغل در معدن ذغال‌سنگ/ آغاز پخش «کوال» در شبکه مستند
مستند «کوال» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سیدمهدی حسینی

این مستندساز درباره روند تولید مستند خود گفت: تولید این مستند تقریبا چهار ماه طول کشید. با توجه به اینکه هفت سالی است به صورت تخصصی در حوزه‌ معدن و فولاد برنامه تولید می‌کنم، به سراغ سوژه‌هایی می‌روم که خیلی خاص و ویژه باشد؛ هم برای مخاطب اثرگذار باشد و هم برای مسئولینی که در این حوزه مسئولیت دارند. هدف من از تولید چنین مستندهایی، نشان دادن مشکلات، چالش‌ها و مسائل مربوطه و ارائه راهکارها برای حل چنین مشکلاتی است.

هدف اصلی از ساخت این مستند، نمایش خطرات و سختی‌های بسیار زیاد در معادن زغال سنگ است

حسینی با اشاره به غربت معدن‌چیان در عرصه‌های اجتماعی و رسانه‌ها گفت: واقعا باید گفت که معدنچیان دچار غربت و نامهربانی خاصی هستند که هیچ‌گونه دسترسی به رسانه خاص ندارند و چنانچه بخواهند مشکلات خودشان را بیان کنند نگران از دست دادن شغل و اخراج از کار هستند؛ به همین دلیل بسیار مظلوم واقع شدند و می‌توان گفت مردان پیشقراول و بی‌ادعا هستند و در سخت‌ترین شرایط کاری و در دل تاریکی با کمترین اکسیژن بیشترین رنج و زحمت را متقبل شده و نقش بزرگی در تولید و گردش اقتصاد صنعت کشور دارند.

او ضمن تشریح بخشی از سختی‌های کار معندچیان گفت: اکثر کارگران معدن زغال سنگ در کارگاه‌های استخراجی متأسفانه دچار بیماری‌های مختلفی شده و رنج‌های بسیاری برده‌اند. به عنوان مثال، در معدن زغال سنگ پابدانا در هنگام ورود، با واگن‌هایی که متعلق به پنجاه سال پیش است، با شیب دو درجه به مدت چهل دقیقه پیمایش کرده و تازه به نقطه‌ای در عمق ۴۷۰ متر در زیرزمین می‌رسید و پس از آن مسیری را طی کرده و به عمق ۶۰۰ متری زمین می‌روید و در آنجا تازه به سینه کار یا همان کارگاه‌های استخراج می‌رسید که باید ۶-۷ ساعت در سخت‌ترین شرایط کار کرد تا زغال استخراج شود. این روند بخشی از زندگی مشقت بار و سخت کارگران زغال سنگ است.

حسینی درباره ظرفیت‌های تلویزیون برای نمایش سختی‌های کار معندچیان گفت: تلویزیون می‌تواند ظرفیت ویژه‌ای برای منتقل کردن مشکلات و سختی‌های کارگران معدنی ایجاد کند تا با تولید برنامه‌های متناسب و اثرگذار مسیری را فراهم کند که به این قشر از جامعه زحمتکش و پرتوان بیشتر و بیشتر توجه شود و حتی خانواده‌های این قشر از کارگران که با سختی‌های زیادی روبه‌رو هستند برنامه‌های ویژه‌ای تولید شود تا بتوان مسئولان را برای رسیدگی به کارگران به ویژه در بودجه‌های تخصیص یافته مجاب کرد تا به این افراد توجه بیشتری شود.

عوامل تولید این مستند عبارتند از: نویسنده: بابک رضوانی، تصویربردار: منوچهر کاملی و میلاد کیایی، تحقیق و پژوهش: سیدمهدی حسینی و بابک رضوانی، مدیرتولید: محمد کیایی، صدابردار: فرهاد برومند بیستونی و دستیار تهیه‌کننده: فریور جعفری طهرانی.

مستند «کوال» امروز شنبه ۵ آبان ماه ساعت ۲۱ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود و بازپخش‌های آن فردا شنبه ۶ آبان ساعت ۹ صبح و ۲۴ خواهد بود.

پیام بگذارید