خودرو به سقف قیمتی خود رسید/ نوسانات نرخ ارز بی اثر شد

0 2


به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، این رسانه برای محک بازار خودرو قیمت ۲۲خودروی داخلی، مونتاژی و وارداتی را از ابتدای مهر تا روز گذشته زیر ذره‌بین قرار داده است. بر این اساس بهای محصولات داخلی بیشتر دچار نوسان بوده و در بازه زمانی یادشده به‌طور میانگین ۲۱میلیون تومان معادل ۳.۲درصد رشد قیمت را ثبت کرده است.

در مقابل، خودروهای مونتاژی در این بازه زمانی به طور میانگین ۱۳.۳میلیون تومان معادل یک‌درصد افزایش قیمت را ثبت کرده‌اند. محصولات وارداتی اما از ابتدای مهر تاکنون تقریبا ثبات قیمت داشته‌اند. البته بیشتر آنها رشد قیمت یا کاهش قیمت را ثبت کردند، اما سیر یکسانی نداشته‌اند بنابراین میانگین تغییرات آنها قابل توجه نیست.

مرور این ارقام نشان می‌دهد نوسانات نرخ ارز برخلاف گذشته، دیگر بازار خودرو را دچار التهاب‌های شدید نمی‌کند. این در حالی است که در گذشته بازار خودرو همیشه تبعیت و وفاداری خود را نسبت به نوسانات بازار ارز نشان می‌داد. حالا اما به نظر می‌رسد این روند تا حدی مختل شده است. آخرین باری که خودرو پابه‌پای ارز افزایش قیمت داد، مربوط به فروردین‌ماه امسال بود که پس از عملیات وعده صادق ۱، بازار خودرو به قله قیمتی خود رسید و بهای انواع خودرو در بازار به میزان زیادی افزایش یافت. اما عملیات وعده صادق۲ و حواشی منطقه‌ای پس از آن که در مهرماه اتفاق افتاد گرچه بازار ارز را به‌کلی به هم ریخت (به طوری که  قیمت دلار در بازار آزاد از ۵۹هزار و ۲۰۰ تومان در ابتدای مهر به ۶۷هزار و ۵۰۰تومان در روز گذشته رسید و رشد قیمت هشت‌هزار و ۳۰۰تومانی و ۱۴درصدی داشت)، اما بازار خودرو تحت تاثیر قرار نگرفت. این در شرایطی است که حتی خودروسازان در مهر عرضه چندانی نداشتند و تولید خودرو نیز در این ماه با افت همراه بوده است.

3wRc1dtVNyDJ

دلیل اصلی عدم رشد قابل‌توجه قیمت‌ها در بازار خودرو را بیش از هر چیز می‌توان به رکود حاکم در این بازار نسبت داد. به عبارت دیگر به دلیل بی‌ثباتی‌هایی که در چند ماه گذشته بر بازار خودروی کشور حاکم بوده و هر چند روز یک بار قیمت خودرو افزایش یا کاهش پیدا کرده است، ظاهرا دیگر اطمینانی به شرایط حاکم برای خرید یا فروش خودرو نیست.

در واقع خریداران و فروشندگان خودرو سعی می‌کنند تا زمانی که ثبات به بازار برگردد کمتر دست به فعالیت در بازار بزنند. علاوه بر این فعالان بازار خودرو منتظر هستند که تکلیف بی‌ثباتی سیاسی منطقه‌ای مشخص شود و سپس برای خرید یا فروش خودرو اقدام کنند.

همچنین سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند که به جای بازار خودرو به سمت دیگر بازارهای سرمایه‌ای حرکت کنند تا ریسک کمتری را متحمل شوند. علاوه بر این، سود بازار خودرو در مهرماه کمتر از سودهای تضمین‌شده بدون ریسک بوده است، بنابراین انگیزه چندانی برای سرمایه‌گذاری در این بازار وجود ندارد.

نوسانات بازار خودرو

بین انواع خودروهایی که مورد بررسی قرار می‌دهیم، بیشترین رشد قیمت مربوط به محصولات داخلی است، این درحالی است که رشد نرخ ارز بیش از همه باید وارداتی‌ها را دچار نوسان قیمتی کند. بنابراین می‌توان گفت همین اوج و فرود محدود در قیمت خودرو نیز چندان تحت‌تاثیر رشد نرخ ارز نبوده است.

بین خودروهای داخلی که به طور میانگین ۲۱میلیون تومان معادل ۳.۲درصد افزایش قیمت داشته‌اند، بیشترین افزایش بها مربوط به شاهین دنده‌ای است که در ابتدای مهرماه ۷۰۵میلیون تومان خرید و فروش می‌شد، اما روز گذشته قیمت ۷۴۰میلیون تومان را ثبت کرد تا رشد قیمت ۳۵میلیون تومانی و ۴.۹درصدی داشته باشد. همچنین تارا اتوماتیک ۳۵میلیون تومان معادل ۳.۷درصد افزایش قیمت داشته و بهای آن در بازه زمانی مورد اشاره از ۹۴۰میلیون تومان به ۹۷۵ میلیون تومان رسیده است.

رانا پلاس و سمند سورن محصولاتی از خودروهای داخلی مورد بررسی بودند که بهای آنها در بازه زمانی مورد اشاره رشد قابل‌توجهی داشته است. راناپلاس از یکم مهر تا روز گذشته از ۶۲۰میلیون تومان به ۶۴۵میلیون تومان رسیده و رشد قیمتی ۲۵میلیون تومانی و ۴درصدی داشته است. سمند سورن هم که در ابتدای پاییز ۷۰۵میلیون تومان خرید و فروش می‌شد دیروز در بازار با ۲۵میلیون تومان، معادل ۳.۵درصد افزایش، ۷۳۰‌میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

تنها یک خودروی داخلی در بازه زمانی مذکور افت قیمت محدودی داشت. بهای دناپلاس توربو از یکم مهر تا دوم آبان‌ماه ۵‌میلیون تومان معادل نیم‌درصد افت داشته است. این خودرو که روز اول پاییز ۹۴۰میلیون تومان قیمت داشت دیروز ۹۳۵میلیون تومان معامله شد.

خودروهای مونتاژی در بازه زمانی یادشده ۱۳.۳میلیون تومان معادل یک درصد افزایش قیمت را ثبت کرده‌اند.

از بین خودروهای مونتاژی مورد بررسی بیشترین رشد قیمت مربوط به دیگنیتی پرایم است. این محصول که اول مهرماه قیمتی معادل یک‌میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان داشت، روز گذشته به بهای یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان خرید و فروش شد تا رشد قیمت ۴۰میلیون تومانی و ۲.۲درصدی را در یک ماه گذشته ثبت کند. بهای فیدلیتی هفت‌نفره در همین بازه زمانی از یک‌میلیارد و ۸۳۰میلیون تومان به یک‌میلیارد و ۸۵۰میلیون تومان رسید. بنابراین این محصول در بازه زمانی یادشده افزایش قیمت ۲۰میلیون تومانی و ۱.۱درصدی داشته است.

بهای MVM X22 در ماه هفتم از سال رشد ۱۵میلیون تومانی و ۱.۷درصدی داشته است. این خودرو از یکم مهر تا دوم آبان از ۸۸۵میلیون تومان به ۹۰۰میلیون تومان رشد قیمت داشته است. از طرف دیگر لاماری ایما و فونیکس تیگو ۷ هیچ تغییر قیمتی را در یک ماه گذشته ثبت نکرده‌اند.

اما خودروهای وارداتی وضعیت منحصر‌به‌فردی داشتند. در واقع نوسانات آنها از سیر منطقی افزایشی یا کاهشی تبعیت نکرده است. برخی از آنها رشد قیمت داشته و برخی نیز کاهش بها را ثبت کرده‌اند. بنابراین در میانگین خارجی‌های مورد بررسی تغییر قیمت چندانی دیده نمی‌شود.

برای مثال تویوتا کرولا ۲۰۲۴که ابتدای مهر قیمتی معادل دو‌میلیارد و ۷۹۰میلیون تومان داشت، روز گذشته دومیلیارد و ۷۰۰میلیون تومان خرید و فروش شد تا ۹۰میلیون تومان، معادل ۳.۲درصد، افت قیمت داشته باشد. از طرف دیگر کیا سلتوس ۲۰۲۳ دقیقا به همین میزان رشد قیمت را تجربه کرده و بهای آن در بازه زمانی مذکور از سه‌میلیارد و ۲۶۰میلیون تومان به سه‌میلیارد و ۳۵۰میلیون تومان رسیده تا افزایش قیمت ۹۰میلیون تومانی و ۲.۷درصدی داشته باشد.

همچنین کیا سراتو ۲۰۲۳ بدون تغییر قیمت روی چهار میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان مانده است. چانگان CS35 تیپ ۲ ۲۰۲۳ هم ۲۰میلیون تومان کاهش قیمت داشته و بهای آن به یک‌میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان رسیده است. در مقابل دانگ فنگ شاین مکس ۲۰۲۳ با ۱۰میلیون تومان رشد قیمت نسبت به ابتدای مهر، روز گذشته یک‌میلیارد و ۶۸۰میلیون تومان معامله شد.

 

پیام بگذارید