آغاز به کار اجلاس «کاپ۱۶ تنوع‌زیستی» در کلمبیا

0 3



رهبران جهان، فعالان محیط زیست و محققان برجسته برای شرکت در اجلاس تنوع زیستی وارد «کالی» در کلمبیا شده‌اند.

به گزارش ایسنا، کارشناسان می‌گویند این نشست بین‌المللی برای تعیین سرنوشت جمعیت حیات وحش جهان که به سرعت در حال کاهش است، تعیین‌کننده خواهد بود.

کشور میزبان همچنین امیدوار است این اجلاس که امروز (دوشنبه) به طور رسمی آغاز به کار می‌کند، فراگیرترین اجلاس در تاریخ باشد.

انتظار می‌رود اجلاس تنوع زیستی سازمان ملل متحد موسوم به کاپ۱۶ (Cop16) با هدف حفاظت از گیاهان و جانوران جهان، پذیرای ۱۹۰ کشور و ۱۵ هزار شرکت‌کننده باشد.

بوم‌شناسان هشدار می‌دهند اکوسیستم‌های ارزشمند زمین در حال رسیدن به نقطه‌ای هستند که انقراض گونه‌ها می‌تواند شتاب بگیرد.

به گزارش روزنامه گاردین، یکی از مقامات کلمبیا گفت: فرصت حضور در کاپ۱۶ برای همه می‌تواند راهی درست برای مشارکت با کسانی باشد که نگران کاهش جهانی تنوع زیستی هستند اما نمی‌دانند چگونه در این زمینه کاری انجام دهند.

وی اظهار کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد ۴۶ درصد کلمبیایی‌ها نگران وضعیت منابع طبیعی هستند و از هر ۱۰ نفر، ۷ نفر مایلند برای کاهش از دست دادن تنوع زیستی اقدام کنند. این یک فرصت باورنکردنی برای آموزش و بسیج آنها برای حفاظت از محیط زیست است.

در اجلاس کاپ۱۶ این اولین باری است که کشورها برای بحث در مورد تنوع زیستی جهانی از زمان توافق «کونمینگ-مونترال» در سال ۲۰۲۲، زمانی که رهبران جهان یک سری تعهدات بی‌سابقه برای حفاظت از جهان طبیعی دادند، ملاقات می‌کنند.

بوم‌شناسان می‌گویند جمعیت حیوانات، گیاهان، قارچ‌ها و میکروارگانیسم‌های جهان تحت فشار جنگل‌زدایی، آلودگی و بحران آب و هوا در حال فروپاشی است.

انتهای پیام



Source link

پیام بگذارید