سالانه ۵ میلیارد مترمکعب گاز و ۸ میلیارد کیلووات ساعت برق تلف می‌شود

0 3



مشاور سندیکای تولیدکنندگان صنعت برق گفت: سالانه ۵ میلیارد متر مکعب گاز و ۸ میلیارد کیلووات ساعت برق تلفات داریم که می‌توان با سرمایه گذاری بخشی از این انرژی را به چرخه برگرداند و از ناترازی جلوگیری کرد.

به گزارش ایسنا، افشین شباب امروز در نشست خبری همایش تاسیسات؛ گلوگاه ناترازی انرژی با اشاره به هدررفت انرژی در کشور، اظهار کرد: این مساله به معنای این است که تولید صیانتی نداریم، به‌طور مثال اگر یک میلیون بشکه نفت درجا داشته باشیم، تنها امکان برداشت ۸۰۰ هزار بشکه وجود دارد اما اگر تولید صیانتی نباشد، این میزان کمتر شده و ۵۰۰ هزار بشکه می‌رسد.

وی با بیان اینکه در میادین مشترک در حوزه استخراج به تکنولوژی روز دنیا دسترسی نداریم، بنابراین تلفات بالاست، گفت: علاوه بر این زمان استخراج نفت نمی‌توانیم از گاز همراه نفت به صورت بهینه استفاده کنیم و علاوه بر آلودگی انرژی نیز هدر می‌رود.

مشاور سندیکای تولیدکنندگان صنعت برق با تاکید بر اینکه تحریم و دور بودن از تکنولوژی روز دنیا در هدررفت انرژی تاثیرگذار بوده است، گفت: در بخش انتقال نیز شاهد هدررفت هستیم برای نمونه بسیاری از تاسیسات شبکه گاز تهران دچار فرسودگی است.

همچنین در این نشست محمد هاشمی – عضو هیئت مدیره سندیکای شرکت‌های تاسیساتی و صنعتی ایران با بیان اینکه ۷۰ درصد مصرف انرژی مربوط به ساختمان و تاسیسات است، گفت: برای جلوگیری از مصرف بی رویه انرژی روشهای متعددی وجود دارد که از جمله آنها اصلاح قیمت است که تبعاتی به دنبال دارد، عایق کاری و اصلاح فضای موتورخانه‌ها مواردی است که در کوتاه مدت جواب می دهد.

وی با اشاره به راهکار میان مدت گفت: استفاده از تجهیزات و وسایل سرمایشی و گرمایشی با راندمان بالاست، هوشمندسازی و اتوماسیون مواردی است که می‌تواند مصرف انرژی را کاهش دهد.

او با بیان اینکه فرهنگسازی یک راهکار بلندمدت برای این مساله است، تاکید کرد: پنجره ۴۸ درصد، درها ۲۴ درصد، کانال کولر ۱۳ درصد، شومینه و بخاری ۱۰ درصد منجر به اتلاف انرژی می شوند.

هاشمی با بیان اینکه کاهش سالانه ۵ درصد هدررفت انرژی برای ساختمان‌ها اجباری است و از این طریق  ۴۹۶.۱۰۸ میلیون دلار نیز سرمایه گذاری ذخیره سازی می‌شود و کمتر از دو سال نیز بازگشت سرمایه دارد و همچنین ۱۵۴.۲۶۰ میلیون متر مکعب کاهش انتشار دی اکسید کربن را خواهیم داشت.

به گفته وی ۳۷ کشور جهان وارد معاهده پاریس شده‌اند که در این بین سوئیس برای انتشار هر متر مکعب دی اکسید کربن ۳۵ دلار، آفریقای جنوبی ۸ دلار و کانادا ۵۰ دلار جریمه در نظ گرفته است؛ ما نیز اگر بتوانیم مفاد معاهده پاریس را انجام دهیم شرایط بهتری در تابستان و زمستان به لحاظ تامین برق و گاز خواهیم داشت.

همچنین رضا حاجی کریم – عضو دیگر  هیات مدیره سندیکای شرکت‌های تاسیساتی و صنعتی ایران با بیان اینکه تاسیسات، گلوگاه ناترازی انرژی است که باید برای نوسازی آنها اقدام کرد، تاکید کرد: رتبه ایران در مصرف محصولات هیدروکربوری ششم جهان است و روزانه نزدیک به هفت میلیون معادل بشکه نفت، مصرف انرژی در کشور داریم.

وی با بیان اینکه دوازدهمین مصرف‌کننده نفت جهان هستیم و این در حالی است که رتبه تولید ناخالص داخلی کشور ۲۶ جهان است و این موضوع نشان‌دهنده تباه‌ شدن انرژی در کشور است، گفت: در عمان بابت هر مترمکعب آبی که مصرف می‌شود، ۸۷ دلار ثروت‌آفرینی می‌شود.

او افزود: این رقم در آمریکا ۵۷.۵ دلار ثروت‌آفرینی و در چین ۳۰ دلار به‌ازای هر مترمکعب مصرف آب است، ترکیه به‌ازای مترمکعب آب مصرفی ۱۵.۵ دلار ثروت‌آفرینی دارد و این در حالی است که کشورمان به‌ازای هر مترمکعب مصرف آب ۴.۲ دلار ثروت‌آفرینی می‌کند که باتوجه‌به امکانات کشور ناچیز است.

حاجی‌کریم با بیان اینکه در سال حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌شود، گفت: سالیانه نزدیک به ۱۷۰ میلیارد دلار انرژی در کشور مصرف می‌شود.

انتهای پیام

پیام بگذارید