۴ اتفاق برای محیط‌بانان طی ۲ ماه

0 4



طی دو ماه سه محیط بان مصدوم شدند و یک نفر فوت شد. آخرین مورد حمید فلاح – محیط بان پارک ملی لار- بود که به گفته جانشین فرمانده یگان حفاظت محیط زیست به علت ایست قلبی فوت کرد.

به گزارش ایسنا،  طی دو ماه گذشته، در استان‌های کشور چندین مورد درگیری میان محیط‌بانان و متخلفان رخ داد که یک مورد از آن منجر به فوت محیط بان پارک ملی لار شد. 

حمید فلاح – محیط بان پارک ملی لار استان تهران – ۲۵ مهر بعد از گشت‌زنی در منطقه برای استراحت و صرف شام وارد پاسگاه و حین استراحت دچار بیهوشی می‌شود. پس از این اتفاق این محیط بان به اورژانس محل فرستاده می‌شود اما با تایید اورژانس مشخص می‌شود که محیط‌بان حمید فلاح فوت شده است.

۲۰ مهر علی جمشیدیان – محیط بان پارک ملی موته – هنگام تعقیب و گریز یک خودرو، مورد اصابت گلوله یک شکارچی قرار می‌گیرد. این محیط‌بان به‌ غیر از چشم، از ناحیۀ سینه و بازو تیر می‌خورد و در ادامه برای انجام مراحل درمانی به تهران منتقل می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران گفت: محیط بان پارک ملی «پابندِ نکا» مورد حمله شکارچیان غیرمجاز قرار گرفت و مجروح شد.

۷ مهر ماه اعلام شد که  اسماعیل عرب – مامور یگان حفاظت محیط زیست پارک ملی پابند – حین گشت و کنترل درحوزه استحفاظی، گزارشی مبنی بر حضور شکارچیان غیرمجاز در منطقه دریافت کرد و با آنها مواجه شد. شکارچیان غیرمجاز ضمن توجه نکردن به ایست مامور یگان حفاظت محیط زیست پارک ملی پابند، با محیط‌بان درگیر و او  را از ناحیه کتف با داس مصدوم کردند و از صحنه جرم متواری شدند.

۶ شهریور ماه رمضان رستگار – محیط بان پارک ملی دنا – در محدوده دره خشک واقع در منطقه حفاظت شده دنا مورد اصابت گلوله مستقیم شکارچیان قرار گرفت و از ناحیه ران به شدت زخمی شد.

بیشتر بخوانید:

محیط‌بان پارک ملی لار در پاسگاه فوت کرد/ علت در دست بررسی است

تیراندازی به محیط‌بان اصفهانی/وضعیت چشم مصدوم وخیم است

زخمی شدن یک محیط بان دنا توسط شکارچیان غیر مجاز

زخمی‌شدن محیط‌بان پارک ملی «پابندِ نکا» توسط شکارچیان غیرمجاز

شینا انصاری – رییس سازمان حفاظت محیط زیست – درباره درگیری محیط بانان و شکارچیان می‌گوید: جلوگیری از تشدید تعارض‌ها و ممانعت از دست‌اندازی به مناطق نیازمند استفاده از روش‌های مختلف است. نیازمند افزایش حمایت‌های قضایی در برخورد با قانون‌شکنان حوزه محیط زیست هستیم و باید شرایطی فراهم شود که جوامع محلی بیش از پیش خودشان را در حفاظت از تنوع زیستی کشور سهیم بدانند.

منوچهر فلاحی – جانشین فرمانده یگان حفاظت محیط زیست – در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین اطلاعات از علت فوت محیط بان پارک ملی لار اظهار کرد: طبق آخرین اطلاع اورژانس جاده در منطقه مربوطه فوت این محیط بان بر اثر ایست قلبی بوده اما پزشکی قانونی باید نتیجه نهایی را اعلام کند. رسیدگی‌های لازم توسط سازمان محیط زیست نیز انجام می‌شود.

او ادامه داد: طبق قرارداد ما با یکی از شرکت‌های بیمه کلیه هزینه‌ها از جمله بیمه عمر به خانواده محیط بان پرداخت می‌شود. هرچند این مسائل نمی‌تواند جای خالی این محیط بان را پر کند. در گذشته خانواده‌ها برای همان هزینه اولیه هم واقعا گرفتار می‌شدند اما اکنون بیمه راحت پوشش می‌دهد و هرجایی که بیمه نتواند پوشش دهد، خود سازمان ورود می‌کند.

جانشین فرمانده یگان حفاظت محیط زیست درباره آخرین وضعیت محیط بان پارک ملی موته اصفهان در بیمارستان گفت: آقای جمشیدیان پس از حادثه بلافاصله به تهران انتقال پیدا کرد و باتوجه به حضور متخصصان درجه یکی که در اختیار هستند، کارهای درمان به خوبی انجام می‌شود. پزشکان می‌گوید حرکت ساچمه و شیشه‌ای که در چشم این محیط بان قرار دارد، باید تثبیت شود و این وضعیت شاید ۱۰ روز ادامه داشته باشد. بعد از این مدت زمان اقدامات لازم مانند جراحی انجام می‌شود.

او ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس قانون حمایت قضایی و بیمه‌ای دیگر مشکلی برای مسائل درمانی ندارد. اگر خدایی ناکرده اتفاقی  برای همکارانمان رخ دهد، آن‌ها را به مجهزترین مراکز درمانی انتقال می‌دهیم و از این بابت هیچ گونه هزینه‌ای برای خانواده و برای خودشان ندارد. اگر نیاز باشد که سازمان متقبل شود هم این کار را انجام خواهد داد.

جانشین فرمانده یگان حفاظت محیط زیست درباره آمار چهار مورد آسیب‌ و جراحت‌های جسمی محیط بانان در درگیری با متخلفان طی دو ماه اخیر اظهار کرد: کار محیط بانی همین است، یعنی هر لحظه امکان دارد محیط بانان با متخلف برخورد داشته باشند. فرد متخلف اگر خود را گرفتار ببیند، احتمال دارد دست به هر کاری بزند البته حضور محیط بانان در مناطق حفاظت شده پررنگ‌تر شده است. اکنون فصل مهاجرت پرندگان است. بعضی افراد به نیت شکار پرنده وارد محدوده‌های تحت حفاظت می‌شوند و مقابله با متخلفان جزیی از کارمان است. حالا بعضی وقت‌ها به فراخور این درگیری بیشتر و گاهی اوقات کمتر می‌شود.

فلاحی در پایان گفت: تعداد محیط بانان و پیشگیری از تخلفات افزایش پیدا کرده است و این‌ها می‌تواند تاثیرگذار باشد همچنین نیازمند آگاهی بیشتر بین مردم هستیم تا آمار تخلفات کمتر شود. کسانی هم هستند که شاید نزدیک به ۱۵۰ میلیون تومان اسلحه و وسیله نقلیه مجهز تهیه می‌کنند و ریسک‌ها را می‌پذیرند. به این‌ متخلفان به اصطلاح متخلفان شرور می‌گوییم. این‌ افراد بعضی وقت‌ها گرفتار و دستگیر می‌شوند اما برخی اوقات که همه جانبه در محاصره قرار می‌گیرند، با محیط بانان درگیر می‌شوند. این تعداد شهدا و جانبازان نشان می‌دهد که چنین اتفاقاتی بخش جدایی ناپذیری از کار ماست.

انتهای پیام



Source link

پیام بگذارید