شرط مهم کاهش قیمت سکه/ چشم طلا و سکه به نوسان قیمت دلار؛ مسیر صعودی تغییر خواهد کرد؟/ پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۳

0 4



عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار طلا و ارز آخرین شنبه مهر را با نوسانات مثبت به پایان رساند و در حالیکه قیمت دلار به عنوان مولفه اصلی موثر بر تحرکات بازار، عقب نشست، روند صعودی اونس طلا قیمت طلای آبشده و سکه امامی را به مسیر صعودی هدایت کرد.

بازار جهانی طلا در هفته گذشته با رکوردهای جدید همراه بود و در حالی که افزایش شانس پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا و تقویت اقتصاد این کشور، موجب رشد قیمت اونس طلا و شاخص بازارهای سهام شد؛ بازار داخلی ایران نیز با افزایش قیمت طلا و سکه به سطوح بی‌سابقه‌ای رسید؛ روندی که در پی آن قیمت طلای آبشده معاملات روز شنبه را با قیمت ۱۸ میلیون و ۱۷۹ هزار تومان آغاز کرد و در نهایت با تداوم حضور در مسیر صعودی، به ۱۸ میلیون و ۴۴۵ هزار تومان رسید. براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از معامله گران، تثبیت قیمت طلای آبشده بالای سطح ۱۸ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان، احتمال خروج خریداران از محدوده مقاومتی را قوت خواهد بخشید؛ موضوعی که منتج به رشد بیشتر قیمت‌ها خواهد شد.

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در روز گذشته چهار میلیون و ۲۵۸ هزار تومان رسید و قیمت سکه امامی نیز با افزایشی چشمگیر از سطح ۵۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان به کانال ۵۳ میلیون تومان وارد شد.

سکه امامی سپس با ادامه روند صعودی به کانال ۵۴ میلیون تومان رسید و در در نهایت ۵۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد. فعالان بازار معتقدند افزایش قیمت سکه نه تنها تحت تأثیر اونس طلا، بلکه ناشی از رشد تقاضا در بازار داخلی است.

به عقیده این گروه افزایش تقاضا و نگرانی‌های سیاسی زمینه ساز تقویت بیشتر قیمت سکه شده است. حباب سکه هم در این روز به بیش از ۱۳ میلیون تومان رسید که نشان‌دهنده افزایش بیش از حد تقاضا و ناپایداری بازار است.

با این حال، قیمت نیم سکه نیز و ربع سکه نیز در معاملات روز شنبه به ترتیب به ۲۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و به ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. سکه گرمی نیز با قیمت هشت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد.

تکنیکالیست‌ها معتقدند مهم‌ترین سطح حمایت سکه در ۵۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و این سطح به عنوان یک نقطه حیاتی در مسیر نزولی شناخته می‌شود.

به عقیده این گروه کاهش قیمت به زیر سطح یاد شده می‌تواند نشانه‌ای از ورود بازار به فاز اصلاحی باشد. با این حال، اگر قیمت به پایین این مرز حمایتی سقوط کند، سکه امامی به سمت سطوح پایین‌تر و مرز حمایت بعدی که ۵۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است، حرکت خواهد کرد. همچنین محدوده مقاومتی اصلی سکه در کوتاه‌مدت در ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قرار دارد و عبور از این سطح می‌تواند نشان‌دهنده تداوم روند صعودی و حرکت به سمت مرز مهم ۵۵ میلیون تومان باشد.

پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از معامله گران فنی هم نشان می‌دهد،‌ محدوده حمایتی مهم طلای آبشده ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و اگر قیمت به پایین این سطح کاهش یابد، احتمال تداوم روند نزولی قوت خواهد گرفت و بازار وارد فاز اصلاحی خواهد شد. این گروه بر این باورند که اگر قیمت در این محدوده تثبیت دهد، خریداران جدید می‌توانند وارد بازار شده و از این فرصت برای خرید استفاده کنند.

همچنین محدوده مقاومتی کلیدی طلای آبشده در کوتاه‌مدت سطح ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و عبور از این سطح، نشان‌دهنده ادامه روند صعودی خواهد بود و ممکن است قیمت‌ها به سمت مرزهای بالاتر مانند ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان حرکت کنند. 

 

پیام بگذارید