میدان داری طلا در غیاب دلار/ نوسان قیمت سکه در کانال جدید

0 11



عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار طلا و ارز آخرین شنبه مهر را با نوسان منفی قیمت دلار و تغییر کانال اقلام سکه سپری کرد؛ روندی که ناشی از تنش‌های منطقه‌ای و وضعیت اقتصادی جهانی است و تحلیلگران معتقدند بر تصمیم‌گیری‌ سرمایه‌گذاران در بازار داخلی اثرگذار خواهد بود.

با این حال، قیمت دلار هرات امروز با گپ مثبت ۱۵۰ تومانی در ۶۳ هزار و ۶۵۰ تومان بازگشایی کرد و با نوسان مثبت به ۶۳ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. این اسکناس در ادامه معاملات از سطح یاد شده عقب‌نشینی کرد و با کاهش به ۶۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسید و در نهایت ۶۳ هزار ۶۰۰ تومان معامله شد. قیمت دلار در تهران نیز همچون دلار در کانال یاد شده نوسان داد. براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از معامله گران فنی، قیمت دلار هرات محدوده حمایتی ۶۳ هزار و ۵۰۰ تومان را پیش روی خود دارد و اگر در پایین مرز یاد شده نوسان دهد، احتمال حرکت به سمت مرز ۶۳ هزار و ۳۰۰ تومان قوت خواهد گرفت. از سوی دیگر، محدوده مقاومتی این اسکناس در ۶۳ هزار و ۸۰۰ تومان قرار دارد و اگر قیمت موفق به عبور از سطح یاد شده شود؛ کانال‌های جدید در دسترس اسکناس آمریکایی قرار خواهد گرفت.

قیمت درهم امارات نیز با گپ منفی ۲۰ تومانی در ۱۷ هزار و ۴۴۰ تومان معاملات امروز را آغاز کرد و در ادامه با حرکت رفت و برگشتی بین ۱۷ هزار و ۴۷۰ تومان و ۱۷ هزار و ۴۴۰ تومان نوسان داد و در پایان به ۱۷ هزار و ۴۶۰ تومان رسید.

بازار رسمی اما امروز شاهد افزایش قیمت دلار و کاهش قیمت یورو بود. براساس اعلام مرکز مبادله ایران، قیمت هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز کاری قبل، به ۵۰ هزار و ۲۴۲ تومان رسید. حواله دلار نیز در نرخ ۴۸ هزار و ۵۴۳ تومان معامله شد. همچنین یورو مبادله‌ای امروز ۵۴ هزار و ۵۳۱ تومان قیمت خورد و ارزش حواله یورو هم به ۵۲ هزار و ۶۸۷ تومان رسید. درهم امارات هم در مرکز مبادله، ۱۳ هزار و ۶۸۰ تومان ارزش گذاری شد و درهم حواله نیز ۱۳ هزار و ۲۱۸ تومان قیمت خورد.

بازار طلا و سکه اما امروز از دلار فاصله گرفتند و پا جای پای قیمت اونس طلا گذاشتند که در روز جمعه طی یک حرکت صعودی رکورد جدیدی را ثبت کرد و تا ۲۷۲۲ دلار افزایش یافت. قیمت طلای آبشده معاملات امروز را در ۱۸ میلیون و ۱۷۹ هزار تومان آغاز کرد و در نهایت ۱۸ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان خرید و فروش شد. تحلیلگران تکنیکال بر این باورند که احتمال افزایش قیمت‌ها به نفع خریداران وجود دارد. همچنین، اگر قیمت در روز دوشنبه یا سه‌شنبه بالای محدوده ۱۸ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان بازگشایی شود، این موضوع می‌تواند به معنای خروج خریداران از محدوده مقاومتی باشد. امروز همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار هم با افزایش، چهار میلیون و ۲۴۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد.

همچنین قیمت سکه امامی امروز در ۵۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان بازگشایی کرد و با افزایش وارد کانال ۵۲ میلیون تومان شد. این فلز گرانبهای داخلی سپس با سرعت وارد کانال ۵۳ میلیون تومان شد و ۵۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت خورد. قیمت سکه و نیم سکه هم امروز افزایشی بودند و به کانال‌های بالاتر رفتند و به ترتیب ۲۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شدند. سکه گرمی هم هشت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان نرخ‌گذاری شد. براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز، تحلیلگران بر این باورند که سکه امامی در حال حاضر در وضعیت مثبت قرار دارد و روند صعودی آن می‌تواند ادامه یابد. محدوده حمایتی برای سکه امامی در ۵۲ میلیون تومان تعیین شده است و اگر قیمت به زیر این سطح کاهش یابد، احتمال نوسانات منفی و حرکت به سمت ۵۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قوت خواهد گرفت.

معامله‌گران می‌گفتند، نکته جالب این است که دلار و درهم در حال حاضر افزایش قابل توجهی نداشته‌اند. در حالی که دلار در سطح ۶۲ قرار دارد، قیمت سکه نیز حدود ۴۲ میلیون تومان بوده است. اما با افزایش قیمت اونس طلا و رشد حباب سکه، به نظر می‌رسد که بازار در حال حرکت به سمت افزایش قیمت‌ها است. این روند نشان‌دهنده تأثیر مستقیم نوسانات جهانی بر بازار داخلی است و به نوعی ناپایداری‌های موجود را نیز در بر می‌گیرد.

در نهایت، کارشناسان مالی بر این باورند که وضعیت کنونی بازار طلا و سکه به شدت تحت تأثیر تنش‌های منطقه‌ای و ریسک‌های سیستماتیک قرار دارد. این عوامل نه تنها بر قیمت‌ها در بازار جهانی تأثیر می‌گذارد، بلکه به طور مستقیم بر رفتار سرمایه‌گذاران در بازارهای داخلی نیز اثرگذار است. در صورت کاهش این ریسک‌ها و بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی، انتظار می‌رود بازار جهانی طلا به آرامش برسد و قیمت‌ها به سطوح پایدارتر و نوسانات محدودتری بازگردند.

پیام بگذارید