امکان احداث سالانه هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس توسط صنایع

0 3



اگر در هر یک از ۴۸۰ شهرستان در کشور یک شرکت پیمانکار نیروگاه خورشیدی داشته باشیم و هر کدام از این شرکت‌ها سالانه ۲۰ نیروگاه خورشیدی با سایز متوسط ۱۰۰ کیلوواتی برای صنایع شهرستان خود احداث کنند، سالانه ۲ مگاوات نیروگاه خورشیدی در هر شهرستان و هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس در صنایع کشور احداث می شود که ظرفیت قابل توجهی است.

به‌گزارش ایسنا، شهباز حسن پور – عضو کمیسیون صنایع مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به ناترازی برق، اظهار کرد: کسری برق به سمت نادرستی پیش می رود. سال آینده ما با قطعی برق بیشتری در بخش صنایع و خانگی و با کسری گاز روبرو هستیم و بنابراین توسعه نیروگاه های فسیلی مسیر درستی نیست. یکی از دلایل کسری برق و گاز این است که ما سال های طولانی فقط به انرژی های فسیلی تکیه کردیم و از انرژی های تجدیدپذیر از جمله خورشیدی غفلت کردیم. همسایگان ما با سرعت زیاد به سمت احداث نیروگاه های خورشیدی رفته اند، ولی سرعت ما بسیار کم بوده است.

سازمان صنایع کوچک به مصوبه مجمع خود عمل کند

وی با اشاره به موانع توسعه انرژی های تجدیدپذیر در ایران، گفت: در همایش توسعه انرژی های تجدیدپذیر در صنایع (اینداست سولار ایران) که سوم مهرماه توسط انجمن ساتکا برگزار شد، من به چند مورد اشاره کردم. از جمله این که مجمع سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران متشکل از وزرای صمت، نیرو، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، دارایی و رئیس سازمان برنامه مصوب کردند که زمین شهرکهای صنعتی و شهرکهای خورشیدی بصورت اقساط ده ساله برای احداث نیروگاه های خورشیدی به متقاضیان واگذار شود، ولی در دستورالعمل مصوب هیات مدیره این سازمان در ابتدای سال ۱۴۰۳ حداکثر زمان اقساط چهار ساله در نظر گرفته شده که خلاف مصوبه مجمع است.

وی افزود: این موجب شده است که احداث نیروگاه خورشیدی در زمین های شهرکهای خورشیدی متوقف شود. سازمان صنایع کوچک و شرکت های استانی آن باید دقت کنند که اگر انگیزه و مشوق های کافی برای سرمایه گذاران نیروگاه خورشیدی فراهم نکنند، صنایع زیرمجموعه آنها با ادامه کسری برق مواجه خواهند شد، لذا باید سهم خود را ادا کنند. نباید بصورت بخشی به این مساله نگاه کرد.

سازمان صنایع کوچک در هر استان پنج شهرک خورشیدی ایجاد کند

وی با بیان اینکه همچنین انتظار از سازمان صنایع کوچک این است که مطابق با مصوبه مجمع سازمان، در هر استان پنج شهرک خورشیدی ایجاد شود، تا سرمایه گذاران و همچنین صنایع آن استان بتوانند بدون درگیر شدن با مراحل اداری اخذ زمین، زمین های آماده شده را تحویل گرفته و اقدام به احداث نیروگاه خورشیدی کنند، گفت: در بسیاری از استان‌ها هنوز شرکت‌های استانی در این خصوص تلاش کافی انجام نداده اند.

به نیروگاه های بزرگ، کوچک و متوسط خورشیدی نیاز داریم

وی با تاکید بر اینکه هم نیاز به نیروگاه های بزرگ مقیاس و هم کوچک مقیاس داریم، گفت: برای مثال شرکت گل‌گهر نیروگاه خورشیدی ۴۰ مگاواتی در دست احداث دارد که ۲۰ مگاوات آن آماده شده است. شرکت ملی صنایع مس نیز احداث چند نیروگاه خورشیدی بیش از صد مگاوات را در برنامه دارد. همچنین شرکت سیمان ممتازان نیز نیروگاه های مگاواتی احداث کرده است. کشور ما دارای وسعت و زمین های فراوانی است که احداث نیروگاه های خورشیدی مگاواتی را امکان پذیر می کند.

وی افزود: از طرف دیگر ما نباید نیروگاه های خورشیدی کوچک مقیاس که تولید در محل مصرف هستند را نادیده بگیریم. کشور ما دارای شرکت های پیمانکار نیروگاه های خورشیدی زیادی در سراسر کشور در استانها و شهرستان ها از جمله در کرمان است. ما باید از اینها کمک بگیریم و به توانمندی های شان اطمینان کنیم. انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی های تجدیدپذیر به ما می گویند که تا الان ۳۰۰ شرکت پیمانکار نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس فعال دارند که این تعداد قابل افزایش به ۵۰۰ شرکت در طول یکسال است.

 رسیدن به اعداد و اهداف بزرگ با نیروگاه کوچک امکان پذیر است

وی با بیان اینکه مسئولان ما چون قول احداث ظرفیت های بزرگ را می دهند، تصور می کنند که صرفا با احداث نیروگاه های بزرگ می توانند به این اعداد برسند، در حالی که احداث نیروگاه های خورشیدی کوچک مقیاس در تعداد بالا نیز ما را به همان اهداف می رساند، گفت: این یک حاصلضرب ساده ریاضی است. نیروگاه ۵ کیلوواتی شاید ظاهرا کوچک باشد، ولی ضربدر تعداد یک میلیون مشترک به عدد ۵ هزار مگاوات می رسد.

 لزوم تمرکززدایی از تهران در صدور مجوزها

به گفته وی ما باید از تهران تمرکز زدایی کنیم. وقتی می خواهیم هزاران نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس در شهرستان ها احداث کنیم، غیر ممکن است که همه اینها برای اخذ مجوز به تهران بیایند.

تسهیلات تبصره ۱۸ به درستی تخصیص داده شود

وی با بیان اینکه از محل تسهیلات تبصره ۱۸ مبلغ دو هزار میلیارد تومان به وزارت نیرو تخصیص داده شده است. وزارت نیرو می باید این تسهیلات را بدرستی تخصیص دهد، گفت: اگر برای هر نیروگاه پنجاه کیلوواتی مبلغ یک میلیارد تومان و برای هر نیروگاه صد کیلوواتی مبلغ دو میلیارد تومان تسهیلات داده شود، سه هزار عدد نیروگاه با سایز متوسط پنجاه و صدکیلوواتی با این مبلغ می توان در صنایع احداث کرد.

 اعطای تسهیلات به صنایع در انتظار واریز مبالغ ماده ۱۶

وی با بیان اینکه بجز تسهیلات تبصره ۱۸، تسهیلات ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان نیز هست. مطابق با این قانون که مصوب مجلس است، صنایع اقدام به احداث نیروگاه های تجدیدپذیر و تامین یک تا پنج درصد از برق مصرفی از انرژی های تجدیدپذیر می‌کنند، در غیر اینصورت توانیر مبالغی را از صنایع دریافت می کند که مجموعا مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ و شش هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ می شود، اظهار کرد: در این قانون نوشته شده است که ۲۵ درصد از این منابع باید به حساب صندوق نوآوری و شکوفایی واریز شده و برای اعطای تسهیلات به نیروگاه های خورشیدی کوچک مقیاس به صنایع داده شود.

وی افزود: یعنی همان صنایعی که طبق این قانون ملزم به احداث نیروگاه تجدیدپذیر هستند، همان صنایع بتوانند تسهیلات دریافت کنند که نیروگاه خود را سریعتر احداث کنند. ولی وزارت نیرو هنوز این مبالغ را واریز نکرده، در آئین نامه این ماده، پیش بینی شده است که وزارت نیرو درصدی را بصورت علی الحساب تعیین کند و مبالغ بصورت خودکار از قبوض برق تفکیک شده و به حساب ذینفعان واریز شود.

 بیستمین همایش توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در صنایع استان کرمان

به گفته وی بیستمین همایش توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر در صنایع استان کرمان (اینداست سولار) روز شنبه ۱۲ آبان در استان کرمان و با حضور صنایع استان کرمان، ارگان های مرتبط استانی و کشوری و شرکت های تجدیدپذیر برگزار می شود. ما تلاش می کنیم که بعضی از مشکلاتی که ذکر شد تا زمان برگزاری این همایش حل شود و ما بتوانیم به صنایع استان کرمان خبرهای خوبی را برسانیم و شاهد توسعه سریع نیروگاه های تجدیدپذیر در صنایع استان کرمان تا زمان پیک برق در سال ۱۴۰۴ باشیم.

انتهای پیام

پیام بگذارید