پیش بینی بورس هفته/خریداران عقب نشینی می‌کنند؟/ افزایش احتمال تشدید رکود+ نمودار

0 5


به گزارش اقتصادنیوز ، بورس تهران در روز ابتدای این هفته با محدودیت سه درصدی دامنه نوسان، شاهد ورود ۱۳ میلیارد تومانی پول حقیقی به سهام و کاهش ۲۶۱ میلیارد تومانی مالکیت حقیقی در صندوق‌های درآمد ثابت بود. ارزش معاملات خرد نیز که در انتهای هفته قبل در تراز ۲ هزار و ۱۳۹ میلیارد تومانی قرار داشت؛ روز ابتدایی این هفته در سطح  ۴ هزار و ۳۰۲ میلیارد تومانی قرار گرفت. ارزش معاملات خرد در روز سه‌شنبه حتی تراز ۲ هزار و ۲۸۰ میلیارد تومانی را نیز تجربه کرد. در این هفته متوسط ارزش معاملات خرد روزانه با ۵۶ درصد کاهش به نسبت هفته قبل تا سطح ۳ هزار و ۲۹۴ میلیارد تومانی پایین آمد و پس از تجربه سه سطح متفاوت، معاملات روز انتهای هفته را در سطح ۳ همتی پشت سر گذاشت.

در اولین هفته مهر ماه با ورود جریان پول حقیقی همراه بودیم و دومین هفته مهر ۳ هزار و ۲۵۶ میلیارد تومان از مالکیت حقیقی‌ها کاسته شد و هفته سوم مهر ماه نیز خروج هزار و ۲۳۱ میلیارد تومانی پول حقیقی را تجربه کردیم. این هفته نیز خروج جریان پول حقیقی را مشاهده کردیم و هزار و ۱۷۷ میلیارد تومان پول حقیقی از موقعیت‌های سهامی خارج شد.

تراز شاخص کل بورس تهران نیز در انتهای هفته قبل ۲ میلیون و ۹۹ هزار و ۶۹۹ واحد بسته شد و در روز انتهایی این هفته تا سطح ۲ میلیون و ۶۵ هزار و ۷۶۰ واحدی کاهش داشت و بازدهی منفی ۱.۶۲ درصدی را به ثبت رساند. شاخص کل هم‌وزن بورس تهران نیز در این هفته چیزی نزدیک به ۲.۲۶ درصد کاهش داشت و در تراز ۶۸۰ هزار و ۹۶۸ واحدی ایستاد.

شرایط بازار سهام؛ قبل از آغاز اولین هفته مهر‌ماه

بورس تهران هفته چهارم مهر ماه را با سطح مقاومتی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی شاخص کل و سطح حمایتی ۶۹۰ هزار واحدی شاخص هم‌وزن آغاز کرد. بازار سهام در این هفته شاهد تغییرات قابل توجهی در روند ارزش معاملات خرد بوده و جریان خروجی پول حقیقی از موقعیت‌های سهامی تداوم یافته است. این روند معاملاتی که از رشد ریسک سیستماتیک بازار نشأت گرفته است؛ در این هفته با وجود کاهش محدودیت دامنه نوسان قیمتی از یک درصد به سه درصد، موجب تسریع کاهش تراز شاخص‌های اصلی بورس تهران شد. معاملات سهامی در دو روز معاملاتی ابتدای هفته با رشد تراز شاخص کل بورس تهران همراه شد و حتی سطح حمایتی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی را نیز پس گرفت.

030727

با این حال، شاهد ریزش قابل توجه شاخص‌ها در سه روز معاملاتی انتهای هفته بودیم. در میانه این هفته روند معاملات سهامی چرخش داشت و شاهد غلبه مجدد عرضه بر تقاضا در نماد‌های شاخص‌ساز بودیم که تا حدی نیز به دلیل افزایش هیجانات بازار و رشد قیمت‌ها در بازارهای موازی بوده است. با این حال روند خروجی جریان پول حقیقی تداوم یافته است و ارزش صف‌های فروش بیش از ۳ برابر صف‌های خرید سهام است. با این تفاسیر احتمال افزایش محدودیت قیمتی دامنه نوسان برای معاملات این هفته بیشتر شده است.

با این اوصاف احتمال کاهش اندک ارزش معاملات خرد در هفته پیش‌رو با افزایش تراز اندک شاخص‌های سهامی وجود دارد. بورس تهران در هفته آینده چالش بزرگی در پیش دارد و افزایش مجدد تنش‌ها در خاورمیانه می‌تواند شوک منفی سنگین‌تری به معاملات سهامی دهد؛ در حالی که بازار همچنان فرصت تکمیل واکنش‌ها به تغییرات بنیادی را نداشته است.

پیام بگذارید