ناترازی مسکن ۷ میلیون واحدی شد

0 6


ناترازی مسکن  ۷ میلیون واحدی شد
اقتصاد۲۴- عباس صوفی اظهار کرد: موضوع مهم مسکن از مطالبات جدی همه نقاط کشور اعم از روستا و شهر است. از آنجایی که ناترازی بسیار زیادی در این حوزه وجود دارد و همچنین به علت تقاضای زیاد و عرضه کم مسکن و عدم حل مشکل ناترازی حوزه مسکن توسط دولت‌های قبلی متأسفانه حوزه مسکن به یک چالش بزرگ تبدیل شده است.

به گزارش تسنیم، وی افزود: مطابق آماری که کارشناسان وزارت راه و شهرسازی ارائه کردند ما حدود ۷ میلیون واحد ناترازی در حوزه مسکن داریم که ۲ میلیون آن در حال ساخت است.

وی تصریح کرد: بر اساس برنامه ۵ ساله هفتم کشور باید ۵.۵ میلیون واحد مسکونی بسازیم، از سوی دیگر هر سال باید حدود ۸۰۰ هزار واحد مسکن برای رفع ناترازی و به دلیل ازدواج‌های جدید هم ساخته شود.

وی با بیان این‌که با توجه به گرانی مصالح و مشکلات مربوط تأمین زمین، دولت به تنهایی نمی‌تواند وارد این حوزه مسکن شود، یادآور شد: در گذشته با تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن (نهضت ملی مسکن) این امکان وجود داشت که یک واحد ۱۰۰ مترمربعی با هزینه هر متر ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان ساخته شود.


بیشتر بخوانید:  افزایش آسمان خراشی نرخ مسکن در ۳ استان


عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: این در حالی است که امروز تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومان است و هزینه ساخت هر مترمربع آپارتمان ۱۰۰ متری بدون در نظر گرفتن شبکه آب و برق و گاز ۱۵ میلیون تومان یعنی ۱.۵ میلیارد تومان هزینه دارد.

صوفی با بیان این‌که مردم توان پرداخت یک میلیارد تومان آورده را ندارند، اضافه کرد: از سوی دیگر در حوزه تامین زمین مشکل داریم و طبق «قانون جهش مسکن» باید به محدوده شهر‌ها نیز اضافه شود. همچنین الان حدود ۱۷۰ هزار هکتار در شهر‌های مختلف بافت ناکارآمد داریم که برای تأمین مسکن باید لحاظ شود.

وی با بیان یان‌که در صدور پروانه ساختمانی نیز چالش داریم، اظهار کرد: قطعا بخش خصوصی به این حوزه وارد شود و وزارت راه وشهرسازی شرایط این ورود را تسهیل کند.

منبع: تسنیم

پیام بگذارید