معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، گفت: عوارض دریافتی بابت تراکم مجاز و تغییر کاربری طبق طرح تفصیلی تبعاتی برای شهر دارد.
عبدالرضا گلپایگانی، در جلسه شورای معاونین شهرسازی و معماری مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، اظهار داشت: با توجه به مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص لایحه ضرایب تعدیل ارزش معاملاتی هر یک از بلوکهای شهر تهران بر اساس آخرین دفترچه ارزش معاملاتی املاک، حوزه شهرسازی و معماری شهرداری تهران خود را موظف میداند تا از کلیه تصمیماتی که منطبق با منافع شهر و شهروندان است حمایت کرده و در اجرای آن تلاش کند.
وی افزود: با توجه به این موضوع که شهرداری تهران وظیفه حفظ و نگهداری شهر و تأمین خدمات عمرانی، فضای سبز، حملونقل، زیباسازی و غیره را بر عهده دارد، لاجرم تغییر عوارض متناسب با تغییرات موجود، منطقی به نظر میرسد.
گلپایگانی با اشاره به اینکه واجب است شهرداری تهران هزینههای جاری خود را از محل درآمدهای مشروع و منطقی تأمین کند، خاطرنشان کرد: تنها بر این اساس قادر خواهیم بود تأمین هزینه از راههای غیرمنطقی ازجمله فروش تراکم غیرمجاز و یا کاربریهای نامنطبق با طرح تفصیلی را از میان برداریم.
معاون شهردار تهران با اشاره به نرخ تورم در سالهای گذشته، نرخ تعدیل را بر مبنای شاخصهای بانک مرکزی عنوان کرد.
وی افزود: به دلیل ثابت نگهداشتن عوارض در ۵ سال گذشته، مجموع عوارض صدور پروانه در تهران پس از اعمال تعدیل به طور کلی حدود ۱.۷ درصد نسبت به قیمت آپارتمان در مناطق مختلف شهر تهران است، این نسبت در سایر کلانشهرهای کشور بین ۴ تا ۶ درصد است.
گلپایگانی تأکید کرد: عوارض دریافتی بابت تراکم مجاز و تغییر کاربری طبق طرح تفصیلی تبعاتی برای شهر دارد و شهرداری موظف است با تأمین سرانهها منطبق با این تغییرات تعادل خدمات را حفظ کند و مبلغ دریافتی بابت پروانه، به هیچ روی پاسخگوی این وظیفه نیست.
وی افزود: مبنای حوزه شهرسازی این است که با تدوین برنامه و تهیه مطالعات پشتیبان این روند را اصلاح کند.