به گزارش اقتصادنیوز، پارس خودرو در جدیدترین گزارش خود از آمار تولید و فروش از کاهش فاصله میان تولید و عرضه سهند خبر داد.
براساس اطلاعات منتشر شده این خودروساز در سایت کدال سازمان بورس، تا پایان بهمن ۱۴۰۳ در مجموع حدود ۱۳ هزار ۳۰۰ دستگاه سهند در خطوط تولید پارس خودروییها تکمیل شده است. خودروساز زیرمجموعه سایپا تا پایان دومین ماه از فصل زمستان امسال نزدیک به ۱۱ هزار و ۱۸۰ دستگاه سهند را برای مشتریان فاکتور کرده است.
بنابراین شاهد هستیم که حول و حوش دو هزار و ۱۲۰ دستگاه سهند همچنان در پارکینگهای پارس خودرو مانده است. این تیراژ دپو شده در پارکینگ نشان میدهد سومین خودروساز بزرگ کشور تا پایان بهمن ۱۴۰۳ در مجموع حدود ۸۴ درصد سهندهای تولیدی را روانه بازار کرده است.
بررسی اقتصادنیوز از روند تولید و عرضه سهند در پایان دی سال جاری نشان میدهد پارس خودروییها بیش از ۶۵ درصد از سهندهای تولیدی خود را برای متقاضیان فاکتور کرده بودند.
خودروساز زیرمجموعه سایپا در پایان اولین ماه از فصل زمستان امسال در مجموع نزدیک به ۱۲ هزار و ۴۹۰ دستگاه سهند تولید کرده است و از این تعداد بیش از هشت هزار و ۳۵۰ دستگاه را فروخته است؛ بنابراین حول و حوش ۳۵ درصد از سهندهای تولید را در پارکینگ نگه داشته و به عبارت دیگر، حدود چهار هزار و ۱۳۰ دستگاه سهند در پارکینگهای پارس خودرو پارک شده است.
بررسی اقتصادنیوز از وضعیت تولید و فروش سهند در دو ماهه پایانی فصل پاییز از فاصله بیشتر میان تولید و فروش این محصول جدید پارس خودرو خبر میدهد.
سومین خودروساز بزرگ کشور تا پایان آبان سال جاری نزدیک به ۱۰ هزار و ۴۵۰ دستگاه سهند را در خطوط تولید خود تکمیل و از این تعداد حدود ۶ هزار و ۳۷۰ دستگاه را برای مشتریان فاکتور کرده بود؛ بنابراین شاهد هستیم که نزدیک به چهار هزار و ۱۰۰ دستگاه سهند در پارکینگهای پارس خودرو رسوب کرده بود. این تیراژ سهند رسوبی یعنی اینکه ۴۰ درصد تولید پارس خودرو تا پایان دومین ماه از فصل پاییز امکان شمارهگذاری پیدا نکردند.
آمارها نشان میدهند در آذر ۱۴۰۳ هم تغییری در روند تولید و عرضه سهند به وجود نیامد. خودروساز زیرمجموعه سایپا تا پایان آخرین ماه از فصل پاییز سال جاری نزدیک به ۱۲ هزار دستگاه سهند را در خطوط تولید خود نهایی کرد. اما از این تعداد سهند تولید شده تنها هفت هزار و ۱۸۰ دستگاه امکان تجاری شدن پیدا کردند. به عبارت دیگر شاهد هستیم که بیش از چهار هزار و ۸۱۰ دستگاه سهند در پارکینگهای این خودروسازی رسوب کردند. این تیراژ رسوبی سهند همانند آبان ۱۴۰۳ نشان میدهد ۶۰ درصد سهند تولید شده روانه بازار شده و ۴۰ درصد دیگر در کف پارکینگهای پارس خودرو باقی ماندند.
این خودروسازی به طور مشخص اعلام نکرده چرا میان تولید و عرضه سهند فاصله ایجاد شده است، اما به طور معمول ایجاد این فاصله میتواند ناشی از تولید ناقص این خودرو باشد. تولید انبوه یک محصول جدید در شرکتهای خودرؤساز به طور معمول با چالشهای متعدد روبرو است، یکی از مهمترین این چالشها میتواند تأمین قطعات مورد نیاز باشد.
شرکتهای خودروساز ابتدا به تأمین قطعات از منابع تأمین خارجی اقدام میکنند و در ادامه زمانی که امکان تولید آن قطعات در داخل فراهم شد با شرکتهای قطعه ساز داخلی همکاری خود را ادامه میدهند. بنابراین طبیعی است در زمانی که قطعات از منابع تأمین خارجی تأمین میشود چالشهایی مانند تأمین ارز، ترخیص قطعات از گمرک و همچنین پیگیری روندهایی یاد شده از سوی خودرؤساز در بانک مرکزی و همچنین گمرک سبب ایجاد دست انداز در مسیر تولید شود.
فاصله میان تیراژ تولید و فروش سهند تا حدی سبب نگرانی مشتریانی شده بود که پیشتر برای در اختیار گرفتن سهند در طرحهای فروش برگزار شده سایپا نامنویسی کرده بودند. اما به نظر میرسد این نگرانی که از آبان ۱۴۰۳ گریبان ثبت نامکنندگان سهند را گرفته در پایان بهمن ۱۴۰۳ تا حدی بر طرف شده بود. باید منتظر ماند و دید در آخرین ماه سال پارس خودروییها میتوانند تیراژ تولید و عرضه سهند را به هم نزدیک کنند تا دیگر سهند در کف پارکینگ این خودروساز رسوب نکند یا نه؟