وضعیت ایران خودرو قمر در عقرب شد/ بیم و امید بازار خودرو ادامه دارد

0 12



عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، ایران خودرو طی هفت ماه تولید گروه سورن (سمند)، تارا و دنا را به نسبت مدت مشابه سال گذشته افزایش داد اما در مقابل شاهد کاهش تولید گروه پژو، هایما و رانا بود. 

روند سینوسی تولید محصولات ایران خودرو تا پایان مهر ۱۴۰۳ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را می‌توان به وضعیت قمر در عقرب این خودروساز تعبیر کرد.

بررسی اقتصادنیوز از صورت‌های مالی ایران خودرو مربوط اولین ماه از فصل پاییز امسال نشان می‌دهد بیشترین رشد تولید در پایان مهر ۱۴۰۳ در قیاس با مدت مشابه سال گذشته به گروه سورن (سمند) تعلق دارد. 

ایران خودرویی‌ها تا پایان هفتمین ماه از سال جاری در مجموع نزدیک به ۶۳ هزار دستگاه انواع سورن را در خطوط تولید خود تکمیل کردند. آبی‌های جاده مخصوص سال گذشته در همین بازه زمانی تولید حدود ۲۹ هزار و ۷۵۰ دستگاه انواع سورن را عملیاتی کرده بودند. بنابراین شاهد هستیم تیراژ تولید گروه سورن در سال جاری حول و حوش ۳۳ هزار و ۲۵۰ دستگاه افزایش یافته است. این رشد تیراژ به زبان درصد از افزایش نزدیک به ۱۱۲ درصدی تولید گروه سورن حکایت می‌کند. 

گروه سورن در حالی مدال بیشترین رشد تولید را به سینه دارد که شاهد هستیم گروه پژو در بازه زمانی مورد بررسی، بیشترین کاهش تیراژ تولید را در میان محصولات ایران خودرو را تجربه کرده است.

خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص سال گذشته تا پایان مهر در محموع تولید بیش از ۱۶۲ هزار و ۷۰۰ دستگاه انواع پژو را نهایی کرد، اما تیراژ تولید محصولات ایران خودرو با برند پژو تا پایان اولین ماه از فصل پاییز سال جاری نزدیک به ۱۰۲ هزار و ۹۵۰ دستگاه بوده است. بنابراین ایران خودرویی‌ها شاهد افت بیش از ۵۹ هزار و ۷۵۰ دستگاهی در این گروه خودرویی بوده‌اند. 

تارا بعد از گروه سورن بیشترین رشد تولید را در میان محصولات ایران خودرو به خود اختصاص داده است. ایران خودرویی‌ها در بازه زمانی مورد بررسی در سال گذشته تولید حدود ۲۵ هزار دستگاه انواع تارا را نهایی کرده بودند. اما تیراژ تولید تارا تا پایان مهر ۱۴۰۳ رسدی حول و حوش ۱۴ هزار دستگاهی را به خود دیده است. ایران خودرو تا پایان هفتمین ماه از سال جاری بیش از ۳۹ هزار دستگاه تارا تولید کردند. این افزایش تولید به زبان درصد رشدی ۵۶ درصدی را در کارنامه آبی‌های جاده مخصوص ثبت کرده است. 

تولید دنا نیز در بازه مورد بررسی رشد حدود پنج درصدی را به خود دیده است. آبی‌های جاده مخصوص سال ۱۴۰۲ حدود ۴۷ هزار و ۲۰۰ دستگاه انواع دنا را در خطوط تولید خود تکمیل کردند. این خودروساز تا پایان مهر امسال نزدیک به ۴۹ هزار و ۵۵۰ دستگاه دنا تولیدکرده است.

تولید هایما نیز در پایان مهر سال جاری در قیاس با مهر سال گذشته کاهش حول و حوش ۲۵ درصدی را تجربه کرده است. تنها محصول مونتاژی ایران خودرو افت تیراژ حدود سه هزار دستگاهی را در پایان اولین ماه از فصل پاییز ۱۴۰۳ در قیاس با مدت مشابه سال گذشته به خود دیده است.

ایران خودرویی‌ها طی هفت ماهه امسال بیش از هشت هزار و ۸۰۰ دستگاه انواع هایما را در خطوط تولید خود تکمیل کردند. خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص تا پایان مهر ۱۴۰۲ نزدیک به ۱۱ هزار و ۸۰۰ دستگاه از اعضای این خانواده خودرویی چینی را تولید کرد.

رانا نیز افت حدود ۲۰ درصدی را در پایان مهر امسال به نسبت مهر سال گذشته تجربه کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز، ایران خودرو سال گذشته در بازه زمانی یاد شده تولید حول و حوش ۱۱ هزار و ۹۰۰ دستگاه رانا را عملیاتی کرد. طی هفت ماهی که از سال ۱۴۰۳ گذشته ایران خودرویی‌ها نزدیک به ۹ هزار و ۵۸۰ دستگاه رانا تولید کردند.

وضعیت سینوسی ایران خودرو در تولید محصولات بازار خودرو را در وضعیت دوگانه‌ای قرار داده است از یک طرف متقاضیانی در بازار حاضر هستند که به دنبال خرید سورن، تارا و دنا هستند این دسته متقاضیان از رشد تولید محصولات یاد شده خوشحال هستند. آنها امیدوارند تداوم روند تولید در مدت باقی مانده تا پایان سال جاری منجر به کاهش قیمت بازاری شود. 

اما آن دسته از متقاضیانی که به دنبال در اختیار گرفتن اعضای خانواده گروه پژو، رانا و هایما هستند از کاهش تولید اتفاق افتاده ناراحت هستند و با نگرانی وضعیت تولید محصولات محبوب خود را دنبال می‌کنند. این متقاضیان نگران هستند افت تیراژ تولید سبب شود تا قیمت بازاری خودروهای مورد علاقه آن‌ها افزایش یابد.

باید منتظر ماند و دید وضعیت تولید محصولات ایران خودرو در بازه پنج ماهه تا پایان سال جاری چه روندی را طی می‌کند؟

پیام بگذارید