اعلام آمادگی ایران برای توسعه همکاری با چین در حوزه تجدیدپذیر

0 3



وزیر نیرو گفت: در سفری که به چین داشتم مذاکراتی با شرکت‌های این کشور برای توسعه همکاری‌ها در حوزه تجدید پذیرها صورت گرفت.

به گزارش ایسنا، عباس علی‌آبادی امروز در حاشیه بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی برق در جمع خبرنگاران با اشاره به جزییات سفر به چین، اظهار کرد: برای عقد قرارداد به این کشور سفر نکردیم، هدف شرکت در اجلاس بود، نقطه نظرات خودمان را در حوزه تجدیدپذیر اعلام کردیم و از سرمایه گذری برای حضور در ایران دعوت کردیم.

وی افزود: با شرکت‌های زیادی مذاکره داشتیم که منتظریم پیشنهاد خود را به ما اعلام کنند و طبیعی است که در یک‌ قاعده برد برد با آن‌ها همکاری کنیم.

وزیر نیرو در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص تدابیر وزارت نیرو برای تامین سوخت نیروگاه‌ها و برق در فصل سرد سال، گفت: با توسعه کشور و صنعتی شدن کشور مصرف برق بیشتر می شود، این در حالیست که شدت انرژی مناسب نیست، یعنی به ازای هر واحد تولید ناخالص داخلی مصرف برق بیشتری داشته باشیم و این امر مساعد نیست.

علی‌آبادی افزود: ممکن است ما در زمستان مشکل داشته باشیم، چرا که ما تامین کننده سوخت نیستیم و در حال حاضر نیروگاه‌های ما امکان این را دارند که انواع مختلف سوخت از جمله: گاز، گازوئیل و مازوت را مصرف کنند و نیروگاه‌هایی هم داریم که سوخت مصرف نمی کنند.

وی با بیان اینکه سیاست کشور در توسعه نیروگاه‌ها به طور جدی دنبال می شود، گفت: گرچه نیروگاه‌های اتمی سهم بسیار کمی در تولید برق کشور دارند، برنامه کشور این است که در توسعه نیروگاه تجدیدپذیر و سایر انواع نیروگاه‌ها طی دوره ۵ ساله بالای ۳۰ هزار مگاوات ظرفیت تجدیدپذیر و انواع نیروگاه‌ها مانند نیروگاه بوشهر را اضافه کنیم.

علی آبادی با بیان اینکه کره زمین تحت فشار جدی قرار دارد و همه کشورها باید کره زمین را آباد نگه دارند، اظهار کرد:تلاش می کنیم ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر را در ایران افزایش دهیم، این در حالی است که هر کیلووات ساعت نیروگاه تجدید پذیر  در سال معادل ۱۸۰۰ کیلو وات ساعت برق تولید می‌کند. بنابراین این اقدام فرصت خوبی برای صرفه جویی است و به شرایط محیط زیستی کشور کمک می‌شود.

وزیر نیرو افزود: برنامه این است در یک دوره فشرده به این هدف برسیم چرا که یک موضوع انسانی است و تاثیرات محلی و جهانی و اقلیم بر تمامی کشورها دارد.

علی‌آبادی در خصوص برنامه وزارت نیرو برای دریافت حق‌آبه هیرمند، گفت: هیرمند یک بحث بین المللی است که در حال مذاکره هستیم و  امیدوارم این همکاری منجر به دسترسی به  اهداف شود و ما به دنبال احقاق حقوق کشورمان هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برنامه رگلاتوری برق توسط وزارت نیرو انجام می شود، گفت: لایحه خاصی از سمت دولت  به مجلس ارائه نشده است، اما در حال گفت‌وگو هستیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه سهم انرژی‌های تجدیدپذیر ناچیز و کمتر از ۱۰ درصد است، تصریح کرد: سهم قابل توجهی از نیروگاه‌های برقابی را استفاده می‌کنیم، اما آن را نمی‌توانیم تجدیدپذیر حساب کنیم. با الگوی پذیرفته شده ۱۰۰۰ مگاوات سهم تجدیدپذیر در کشور  است که در مقایسه با ۱۰۰ هزار مگاوات ظرفیت اسمی نیروگاه‌های حرارتی عدد ناچیزی است .

علی‌آبادی در مورد خرید برق از سندیکای تولیدکنندگان برق نیز گفت: در آینده به سمتی حرکت می‌کنیم که شرایط را برای پذیرش سرمایه جذاب کنیم.

وی با بیان اینکه سیاست وزارت نیرو جذاب کردن محیط کسب و کار و پذیرش سرمایه است، این روند رو به بهبود است و جای نگرانی نیست به طوریکه از سرمایه گذاران برای ورود به این عرصه دعوت می‌شود، گفت: شرایط خوبی ایجاد و اجازه صادرات و فروش به صنعت و استفاده از شبکه در حد مقدورات شبکه به آنها داده می‌شود و دولت نیز آمادگی دارد برنامه‌های تجدیدپذیر را اجرا و هزینه تولید را پرداخت و در صورت عدم توانایی از سایر روش ها استفاده کند.

وزیر نیرو با اشاره به بیست و چهارمین نمایشگاه صنعت برق، گفت:  گره صنعت برق در اقتصاد آن است، نمایشگاه باشکوهی در این صنعت برگزار شده که نشان دهنده ظرفیت بالای کشور در حوزه فناوری صنعت برق است، به گونه‌ای که ایران در دنیا جزو نفرات نخست است.

به گفته علی‌آبادی ایران سازنده تجهیزاتی است که در بیشتر کشورها حتی تامین آن کار ساده‌ای نیست، خوشبختانه این ظرفیت‌ها در این نمایشگاه تجمیع شده است و ما به اتکا این صنعتگران می‌توانیم آینده خوبی برای صنعت برق داشته باشیم.

انتهای پیام

پیام بگذارید