چالش بورسیه مشاغل؛ نا آشنایی دانشجویان و اعلام بی‌نیازی صنایع

0 2



دانشگاه حضرت معصومه (س) یک دانشگاه تک‌جنسیتی دولتی در شهر قم است که اکنون ۱۵۰۰ دانشجو و ۹۸ عضو هیات علمی در آنجا مشغول فعالیت هستند و تاکنون حدود ۸۰۰ مقاله علمی در نشریات و همایش‌های داخلی منتشر کرده‌اند، همچنین بر اساس داده‌های استخراج شده از پایگاه اسکوپوس تاکنون ۳ مقاله توسط پژوهشگران دانشگاه حضرت معصومه (س) در این نمایه‌سازهای بین‌المللی ثبت شده است.

معاون آموزش و پژوهش دانشگاه حضرت معصومه (س) قم روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا شمار دانشجویان بومی این استان را تنها ۳۰ درصد و ۷۰ درصد را هم دانشجویان غیربومی اعلام کرد و گفت: دانشگاه تک جنسیتی حضرت معصومه (س) در پِرشدن شدن صندلی‌ها مشکل ندارد و از تمام استان‌ها متقاضی دارد و کسانی این دانشگاه را انتخاب می‌کنند که می‌خواهند در رشته‌های مورد علاقه خود در دانشگاه ویژه دختران تحصیل کنند.

سید فاطمه فقیهی گفت: این دانشگاه رشته‌های جذاب و به‌روز را در راستای توانمندسازی دانشجویان برای اشتغال تعریف می‌کند که برخی رشته‌ها هم خانواده‌محور و جزو برنامه‌های اولویت‌دار است.

وی درباره ارائه دروس مهارتی در دانشگاه‌ها توضیح داد: در این زمینه بسته‌ای را با عنوان آرمان (آموزش رشته‌محور، نیازمحور و تخصصی) تعریف کردیم که برای هر رشته هم مهارت‌های عمومی و هم مهارت‌های تخصصی برنامه‌ریزی شده تا دانشجویانی که از سال ۱۴۰۲ وارد دانشگاه شدند تا پایان تحصیلشان، هر سال بتوانند دروس توانمندسازی و مهارتی را بگذرانند. اکنون این سامانه آماده و در اختیار دانشگاه قرار گرفته و سال گذشته توسط وزیر وقت علوم رونمایی شد. هدف اصلی اینکه دانشجو در کنار مدرک توانمندی و اشتغال‌پذیری را به دست بیاورد.

فقیهی درباره افزوده شدن طرح استادمحور در مقطع دکتری گفت: بازنگری دروس، آهسته و خروجی آن چندان مورد انتظار نیست. در این دانشگاه تلاش کردیم با توجه به سرفصل‌های مهارتی رشته‌هایی که در هر موضوعی قابل تغییر است به رشته‌های مهارتی تبدیل شود، ظاهرا تا ۱۵ واحد اجازه تغییر دروس از اختیاری به مهارتی وجود دارد.

وی ادامه داد: اما همین تغییر، مشکلات ساختاری متناسب با آیین‌نامه خودش را دارد زیرا ممکن است دانشجویان در فارغ‌التحصیلی با مشکل روبه‌رو شود. حال اگر دست دانشگاه‌ها را با توجه به نوع رشته‌ها و سطح دانشجو باز بگذارند تا بتوانند ۲۰ واحد را تغییر دهند، در این شکل تحول خوبی رخ می‌دهد.

معاون آموزش و پژوهش دانشگاه حضرت معصومه (س) قم در پاسخ به اینکه بورسیه صنعت و دانش تا چه اندازه توانسته موجب انگیزه‌بخشی به دانشجوها و داوطلب‌های مقطع کارشناسی شود، گفت: سال گذشته دو بورسیه در رشته فرش داشتیم که یکی از واحدهای اقتصادی خصوصی توانست دانشجوها رابورسیه کند اما چون دانشجوها هنوز با بورسیه فرش آشنا نیستند، در زمان انتخاب رشته توجه نمی‌کنند و از طرفی هم، صنایع مرتبط هنوز به طور جدی وارد این موضوع نشده‌اند تا نیازهای خود را در زمینه آموزشی مطرح کنند.

پیام بگذارید