قیمت طلا در سرازیری؛ درهم عقب نشست/ سکه تغییر کانال داد

0 3



عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار طلا و ارز آخرین روز کاری هفته را با عقب نشینی محدود قیمت‌ها سپری کرد و میزان تقاضا برای تبدیل سکه به دلار و طلای آبشده همچنان صعودی بود. «عدم ورود سرمایه به بازارهای موازی» و «خروج سرمایه از بورس» از جمله دلایل افزایش قیمت‌ها در هفته اخیر بودند که فشار بیشتری را بر بازار وارد کردند.

با این حال، اونس طلا یکی از مولفه‌های موثر بر نوسانات مثبت قیمت‌ها در هفته جاری، که در روز چهارشنبه (۲ آبان) در پی «تقویت ارزش دلار» و «افزایش بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده» به رکورد جدیدی دست پیدا کرده بود؛ امروز در مسیر نزولی گام برداشت و عقب نشست. قیمت اونس طلا در لحظه تدوین این گزارش به ۲۷۳۹ دلار رسید. 

پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از تکنیکالیست‌ها حکایت از آن دارد که اونس طلا در محدوده‌ حساسی قرار دارد و اگر از سطح ۲۷۵۶ دلار عبور کند، مسیر صعودی همواری را پیش روی خود خواهد دید و دسترسی به مرز مقاومت ۲۷۷۸ دلار آسان خواهد بود. از سوی دیگر، تداوم کاهش قیمت اونس طلا، مرز حمایت ۲۷۰۰ دلار و سپس ۲۶۸۰ دلار را پیش روی این فلز گرانبها قرار خواهد داد که شکست سطوح یاد شده می‌تواند به اصلاح قیمت‌ها و کاهش بیشتر قیمت منتج شود. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز چهار میلیون و ۵۸۲ هزار تومان معامله شد.

قیمت طلای آبشده هم امروز معاملات را در ۱۹ میلیون و ۷۶۹ هزار تومان آغاز کرد و در نیمه اول معاملات، هم‌راستا با افزایش قیمت اونس طلا، به ۲۰ میلیون و ۶۵ هزار تومان رسید. اما در نیمه دوم، همزمان با تثبیت قیمت اونس، طلای آبشده نتوانست کانال ۲۰ میلیون تومان را حفظ کند و با عقبگرد به کانال ۱۹ میلیون تومان، ۱۹ میلیون و ۸۷۵ هزار تومان ارزش گذاری شد. با این حال، قیمت طلای آبشده همچنان نسبت به روز گذشته بالاتر است. نکته قابل توجه اینجاست که طلای آبشده در روز گذشته دو بار از محدوده ۱۹ میلیون و ۸۰۰ تا ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اصلاح داد و در پایان معاملات امروز بار دیگر  به این محدوده رسیده است.

معامله گران فنی بر این باورند که احتمال شکستن سطح یاد شده قوت گرفته است؛ چرا که مرز ۲۰ میلیون تومان به عنوان ناحیه روانی و سقف کانال میان‌مدتی طلا محسوب می‌شود و در صورتی که قیمت موفق به عبور از این مرز شود، مرز مقاومت بعدی که ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است، در دسترس قرار خواهد گرفت. همچنین اگر قیمت دوباره به پایین مرز ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بازگردد، اصلاح و کاهش بیشتر قیمت محتمل است و طلای آبشده به سمت سطح حمایتی ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حرکت خواهد کرد. 

با این حال، قیمت سکه امامی هم امروز معاملات را در ۵۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان آغاز کرد و در نیمه اول روز به ۵۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. سکه در نیمه دوم معاملات به قیمت بازگشایی خود بازگشت و در نهایت با از دست دادن کانال ۵۵ میلیون تومان، ۵۴ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان نرخ گذاری شد. نیم سکه و ربع سکه نیز امروز کاهش قیمت را تجربه کردند و به ترتیب ۲۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شدند. قیمت سکه گرمی هم  نسبت به روز گذشته بدون تغییر بود و هشت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نرخ‌گذاری شد.

فعالان بازار یکی از دلایل عقب نشینی قیمت سکه را ناشی از تصمیم بانک مرکزی برای عرضه سکه می‌دانند. بانک مرکزی به‌زودی سکه‌های جدید با تاریخ ۱۴۰۳ را وارد بازار خواهد کرد که این اقدام می‌تواند فشار فروش را افزایش و حباب قیمت سکه را کاهش دهد. همچنین، از هفته آینده، حراج سکه سه روز (شنبه، دوشنبه و چهارشنبه) در هفته برگزار خواهد شد؛ اتفاقی که بدون شک نقش مهمی در وضعیت نوسانات بازار خواهد داشت. در همین راستا، معامله‌گران فنی معتقدند اگر قیمت سکه امامی نتواند از سطح ۵۵ میلیون تومان عبور کند، حرکت به سمت سطوح حمایتی که ۵۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است محتمل خواهد بود. به عقیده این گروه در صورت عدم حفظ این سطح، سکه به مرز ۵۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عقب خواهد نشست که نشان‌گر فشار بیشتر بر خریداران است.

همچنین اگر سکه موفق به عبور از سطح مقاومت ۵۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان شود، احتمال صعود دوباره قیمت قوت خواهد گرفت و کانال ۵۶ میلیون تومان در دسترس این فلز گرانبهای داخلی خواهد بود.

نوسانات بازار طلا و سکه در بازار ارز تکرار شد و در حالیکه قیمت دلار در محدوده روز گذشته خود نوسان داد، قیمت درهم امارات معاملات را با گپ مثبت ۲۱۰ تومانی در ۱۸ هزار و ۸۵۰ تومان بازگشایی کرد و بین پله هفتم و هشتم کانال ۱۸ هزار تومان در نوسان بود. درهم در نیمه دوم معاملات روند نزولی را در پیش گرفت و در نهایت با کاهش دو پله‌ای به ۱۸ هزار و ۶۸۰ تومان رسید.

قیمت درهم امارات در صورت تداوم روند فعلی می‌تواند به سمت مرز حمایت ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان حرکت کند. در مقابل اگر درهم بتواند از سطوح کنونی به بالای مرز مقاومت ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان بازگردد، احتمال ورود به کانال ۱۹ هزار تومان نیز وجود دارد.

بازار رسمی هم امروز شاهد افزایش قیمت دلار و کاهش  قیمت یورو بود. براساس اعلام مرکز مبادله ایران، قیمت هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز کاری قبل، به ۵۰ هزار و ۳۸۸ تومان رسید. حواله دلار هم افزایشی بود و در کانال ۴۹ هزار تومان بازگشایی کرد و در نرخ ۴۹ هزار و ۱۵ تومان معامله شد. همچنین یورو مبادله‌ای امروز با کاهش، ۵۴ هزار و ۳۱۴ تومان قیمت خورد و ارزش حواله یورو هم به ۵۲ هزار و ۸۳۵ تومان رسید. درهم امارات هم در مرکز مبادله، ۱۳ هزار و ۷۲۰ تومان ارزش گذاری شد و درهم حواله نیز ۱۳ هزار و ۳۴۶ تومان قیمت خورد.

در نهایت سخنان مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران و عباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان در نشست سران بریکس پلاس درباره «ایجاد سبد ارزی»، «تقویت همکاری‌های اقتصادی»، «مقابله با تحریم‌ها»، «تقویت بانک توسعه بریکس» و «مشارکت در ارتقای فناوری‌های نوین» مورد توجه قرار گرفت. همچنین در این اجلاس از ارز نمادین بریکس رونمایی شد. ارز بریکس دورنمای کشورهای عضو این اتحادیه اقتصادی برای جایگزینی دلار است.

پیام بگذارید